Firma Kostka-kolobka vyrábí koloběžky v několika řadách – Max, Star, Pro… takže zrovna velký trekový stroj Kostka Tour lze pořídit v jednom z osmi (!) provedení. Od konce loňského roku mezi ně patří také Kostka Tour s přívlastkem Fold – skládací. Na koloběžku, kterou u Kostky nazývají „skladnou“, jsem se podíval detailně.
Prolog
Pravidelní čtenáři Přibližovadel znají můj ambivalentní vztah ke skládacím koloběžkám. Donedávna (pozor, to značí změnu!) jsem byl za smysluplné ochoten uznat jen malé skládací stroje s koly 16/16 palců. Modely s koly 2× 20“ jsem považoval za… no prostě velké na skládání. Když na konci loňského roku firma Kostka-kolobka po svém skládacím Rubikovi (viz. náš test) skočila bez „mezistupně“ hned na velkou „skladnou“ Tourku, donutilo mě to zamyslet se nad významem skládacích koloběžek hlouběji. Nebudu to v tomto odstavci ale dál rozpitvávat. Jako odpověď – a můj názorový posun – čtěte dál tuto recenzi koloběžky Kostka Tour Fold.
Kostka Tour jak ji známe
Aby bylo jasno hned na začátku – pořád je to Kostka Tour – čili koloběžka s koly 26/20 palců s víceméně univerzálním využitím. Stroj, se kterým se můžete vydat nejen na cesty pokryté více či méně hladkým asfaltem, ale také do lehkého terénu, typicky na zpevněné lesní a polní stezky. Koloběžka Tour, kterou jsem už na Přibližovadlech testoval před lety – sice ve starší verzi, ovšem se stejnou geometrií rámu. Čtěte zde. Nové modely jsou pevnější, ale zároveň lehčí, a jsou vybaveny novými firemními komponentami (náboje, řídítka, představec…).
Ve skládací nebo chcete-li skladné verzi má nová Kostka Tour Fold – kromě samotné možnosti skládání – ještě dvě specifika: Je to stroj řady Tour Max čili koloběžka osazená V-brzdami Shimano T4000 a plášti Schwalbe Marathon Racer. A nabízena je pouze v jedné barvě, antracitově černé s červenými doplňky. Jinak je to prostě Tourka…
Koloběžka moderního střihu
Zůstanu-li ještě chvíli u obecné specifikace koloběžky Kostka Tour, pak musím napsat, že jde o stroj s výborně navrženou geometrií, takříkajíc standardním až mírně větším prostorem pro jezdce, a univerzální světlostí/výškou stupátka. Hmotnost 9,8 kg odpovídá takříkajíc standardní „nezávodní“ koloběžce s ocelovým rámem (neskládací Kostka Tour váží 9 kg).
Zvláštností Tourek jsou 65mm náboje obou kol – tedy nejen zadní, ale i přední kolo má úzký náboj. To je samozřejmě limitující při případném tuningu jak přední vidlice tak i předního kola, nicméně co do funkčnosti jsem si nemohl stěžovat. Vliv úzké stavby na boční tuhost předního kola jsem nezaznamenal.
Kostka Tour Fold využívá brzdy Shimano řady T4000, což sice není žádný hi-end mezi V-brzdami, ovšem ve spolupráci s dvoustěnnými ráfky se soustruženou brzdnou plochou je výkon brzd naprosto dostačující. Stejně pozitivní hodnocení platí i pro 1,5palcové pláště Schwalbe Marathon Racer s univerzálním vzorkem, které lze nafoukat až na 6 barů.
Prostě pohodový stroj. Takže pojďme konečně k tomu hlavnímu, co nás v tomto článku čeká – ke skládání.
Větší brácha Rubika
Systém skládání je de facto shodný s malým Rubikem. Rám se „láme“, přesněji řečeno otáčí v kloubu ve spodní části hlavního rámového profilu nad spojením se stupátkem. Ke skladnosti navíc přispívají otočná řídítka a systém Brake Off umožňující rychle vyjmout zadní kolo bez použití nářadí (o Brake Off jsem psal v samostatném článku zde).
Ale bez dlouhých řečí – mrkněte na video:
Z videa je zřejmé, že složení Tourky, včetně vyndání zadního kola, není otázkou ani celé minuty, pro opačný postup platí samozřejmě totéž. Veškerá kloubová spojení jsou realizovaná vysoce přesným CNC obráběním – k aretaci hlavního kloubu či řídítek není třeba vynaložit nadměrnou sílu. Utahovací prvky prostě jen pevně dotáhnete.
Podívejte se nyní v detailech na jednotlivé konstrukční prvky, které zajišťují skladnost Kostky Tour Fold.
Kostka Tour Fold samozřejmě po složení nevytvoří balíček, který byste vzali pod paži a s pocitem, že nic nenesete, odkráčeli. Velikost rámu a předního kola je pochopitelně silně limitující, takže složená Tourka má zhruba „metr na metr“ s tloušťkou cca 17–19 cm. Dlužno dodat, že na příznivé míře „placatosti“ se podílí i jinak poněkud kontroverzní úzký přední náboj a vidlice.
Ona „placatost“ je vlastně klíčovou výhodou této koloběžky. Musím uznat, že už jen pouhé složení řídítek – které z „3D“ objektu vytvoří plochý „2D“ předmět – je samo o sobě velkou výhodou. Parkujete koloběžku doma v předsíni? Stačí sklopit řídítka a stroj najednou mnohem méně překáží. „Mnohem méně“ znamená úsporu minimálně 40 cm (šířka řídítek minus tloušťka složené Tourky). A to je hodně!
To stejné platí například také pro převážení v MHD, kde kolobrndu postavíte k boku kabiny a vedle vás se v pohodě vejde třeba ještě dětský kočárek.
Do kufru nebo za sedadla. A do výtahu…
Možnost složení Kostky Tour Fold samozřejmě usnadňuje také přepravu autem. U malých vozů asi možná bude trochu problém s umístěním „balíčku“ do kufru, středně velká a větší auta by však měla obstát na výbornou. My jsme Tourku zkusili dát do kufru obstarožního Opelu Vectra a vešla se tam i s nasazeným zadním kolem (i když se sundaným se prostor využil lépe…).
Máte-li v kufru plno nebo je tak malý, že do něj Kostku Tour Fold skutečně nedostanete, zcela jistě se vejde za přední sedadla i s nasazeným zadním kolem. A vejde se také do malého výtahu, ve kterém je manipulace s velkou koloběžkou obvykle poněkud obtížná…
Celkové hodnocení
Ano, uznávám svoji chybu, býval jsem zbytečným skeptikem. Uznával jsem jen malé skládací koloběžky, ale neuvědomoval jsem si, že ty jsou v podstatě skladné i v neskládací verzi. Naopak rozměry velkých koloběžek jsem bral jako danou věc a vůbec si neuvědomil, že právě u nich je každá možnost zmenšení mnohem důležitější. Došlo mi to až u Kostky Tour Fold. Přesněji až jsem si ji vyzkoušel v praxi.
Resumé je tedy jasné: Kostka Tour Fold představuje vskutku výborný počin, který je navíc dá se říci přelomový. Možná mám nedostatek informací, ale pokud vím, tak jde zatím o jedinou sériově vyráběnou velkou skládací koloběžku s koly 26/20 placů. (Vím, že Mibo chystá podobný koncept.) Proto také v tomto článku nenajdete obvyklou závěrečnou část Konkurence. Kostka Tour Fold konkurenci minimálně zatím nemá.
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 15. 4. 2017: 12 990 Kč
Fotogalerie Kostka Tour Fold
Koloběžka Kostka Tour Fold byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
3 komentáře
Díky za recenzi, hezké video, hlavně ta poslední část :)
Už ji mám a je mi fajn.
Teda velká skládací koloběžka od Kostky je určitě počin hodný pozornosti a díky za recenzi. Nicméně Mibo Split je už nějakou chvíli na trhu a subjektivně mi přijde lepší. Minimálně co se skladnosti ve složenem stavu tyče. Ale dost dobre jsou vlastně obě ?. Vůbec o mibu tu nebylo nic hodně dlouho.