Silniční Doxtor s koly 28/28″? Proč ne? Dušan Demovič o modelu F301

Na Přibližovadlech za ta léta, co fungují, vyšlo mnoho recenzí nejrůznějších značek koloběžek. Ale ani jeden Doxtor. Abych to aspoň trochu napravil, půjčil jsem si nejnovější test Dušana Demoviče (samozřejmě s jeho svolením), který vyšel na slovenském webu Športové koloběžky, v němž recenzuje u Doxtora ne zrovna obvyklý stroj – silniční sportovní koloběžku s koly 28/28 palců.

 

Doxtor F301 přilétá

Jak Dušan píše v úvodu, Doxtor je skutočný expert na koloběžky, ovšem na terénní – musherské modely. A dodává: ale to v tomto prípade vytvára určitý konštruktérsky náskok pred konkurenciou…

Doxtor F301 | Foto Dušan Demovič
Doxtor F301 | Foto Dušan Demovič

Koloběžky Doxtor jsou specifické svým trojtrubkovým hlavním rámovým profilem, kdy dvě krajní trubky plynule „pokračují“ dozadu a tvoří konstrukci stupátka a následně zadní vidlici. Jak na předním, tak i zadním ohybu stupátka jsou zespoda navařené poměrně mohutné výztuhy, které rám jednak zpevňují a jednak chrání trubky proti případnému kontaktu s terénem.

Zde je dlužno doplnit jednoduchou rovnici: Doxtor = hliník. Přesněji 30mm hliníkové trubky třídy 7020T6. Díky tomu testovaná koloběžka i přes robustní konstrukci váží pouze těsně přes 8 kg.

Doxtor nemá přípravu pro košík na bidon – pohled na fotografii naznačí, proč tomu tak je | Foto Dušan Demovič
Doxtor nemá přípravu pro košík na bidon – pohled na fotografii naznačí, proč tomu tak je | Foto Dušan Demovič

K progresivním konstrukčním prvkům testované Doxtorky patří tapered hlavové složení s karbonovou vidlicí Force. Řídítka a představec jsou v jednom karbonovém monokoku (integrovaný 90mm představec). Asi „nejobyčejnější“ komponentou jsou na této koloběžce běžná silniční kola od firmy Remerx, která – jak praví klasik – neurazí, ale ani nenadchnou :-) Nicméně vzhledem k tomu, že právě kola jsou u koloběžek tohoto typu takříkajíc „hlavními tuningovými komponentami“, je to zcela v pořádku. Chce-li novopečený majitel této koloběžky stát na bedně na závodech, pořídí si lepší kola. Pro běžného hobbíka jsou Remerxy naprosto vyhovující.

Silniční Doxtor 28/28″ má poměrně krátký rozvor 1220 mm. Pro srovnání od nejkratšího po nejdelší model: Yedoo Wolfer RS – 1230 mm, Mibo Revoo – 1235 mm, Kickbike Race Max 28 – 1250 mm a Kostka Racer Pro 28 – 1255 mm.

Prostor pro jezdce Dušan neměřil, ale podle fotek to vypadá, že bude dostatečný i pro koloběžkáře „středně vyšších“ postav – příčinou krátkého rozvoru bude nejspíš pozice zadního kola, jehož tečna je (podle fotek) na úrovni chrániče paty čili konce stupátka. Například dlouhá Kostka Racer Pro 28 nebo Kickbike Race Max 28 má zadní kolo zřetelně posunuté dál.

Doxtor F301 | Foto Dušan Demovič
Doxtor F301 | Foto Dušan Demovič

Hodnotu světlosti stupátka naměřil Dušan vpředu 40 mm, vzadu pak o 5 mm méně. To je, podle mého názoru – zvláště, když je koloběžka obutá do 23mm plášťů – optimální hodnota. Jen je třeba vědět, že samotné stupátko je poměrně „tlusté“ – třicetimilimetrové trubky, plus výztuhy, udělají dohromady 40 mm tloušťku. 

Od stolu do praxe

Tolik moje postřehy „od stolu“. Co se týče posouzení jízdních vlastností, nechám hovořit Dušana Demoviče a druhého testovacího jezdce Roberta Rezka. Ale jen krátce – zbytek si budete muset přečíst pěkně ve slovenském originále na webu Športové koloběžky :-)

Dušan k jízdním vlastnostem píše:

„Tuhosť rámu je obrazne povedané v triede A++. Gény z terénnej konštrukčnej školy sa rozhodne nezaprú a pevnosť stupátka či odolnosť rámu v torznom namáhaní patrí rozhodne medzi to najlepšie čo sa dá na trhu nájsť. V zákrutách nie je cítiť žiadna neistota, či vlnenie rámu. Predná časť od hlavovej rúrky až po stupátko je pevná doslova ako betón, pretože tri vzájomne pozvárané a pomerne masívne hliníkové rúry tu odvádzajú až nadštandardne vynikajúcu prácu.“

O kousek dál sice Dušan píše cosi o nějaké achillově patě, ale to si, spolu s celou recenzí – jak už jsem uvedl – přečtěte sami. Následuje krátký výcuc z názoru Roberta Rezka:

„Jazdu, samozrejme aj vďaka použitým plášťom (a to som ich natlačil len na ešte komfortných 8 barov), som pociťoval ako mimoriadne pevnú a zároveň komfortnú. Zázrakom som nepociťoval vyššie spomenuté mravčenie, dokonca mi ani nezavadzalo zadné veľké koleso (uvedené vystihuje dostatočný priestor pre jazdca), čoho som sa mimochodom obával, keďže sa táto kolobežka svojimi ambíciami radí medzi závodné.

Silniční koloběžka se silničními brzdami Shimano 105 (páčky Shimano Sora) | Foto Dušan Demovič
Silniční koloběžka se silničními brzdami Shimano 105 (páčky Shimano Sora) | Foto Dušan Demovič

Ceny

Doxtor F301 – standardní barvy (černá nebo sv. šedá): 22 900 Kč
Doxtor F301 – příplatkové barvy (a polepy), viz testovaná verze:  23 900 Kč

Recenze Dušana Demoviče

Test kolobežky Doxtor 28″ x 28″

Sdílej:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.