Když firma Kostka – kolobka představila po malém Rubikovi také velkou skládací koloběžku Kostka Tour Fold, bylo jen otázkou času, kdy se na trhu objeví ještě „něco mezi tím“. Nemusíte znát portfolio Kostky do všech detailů, aby vám ihned nedošlo, že tím středním modelem bude Kostka Twenty. Seznamte se s její skládací variantou.
Kostka Twenty, ať už v pevném provedení nebo ve skládací verzi Fold, je koloběžka se dvěma dvacetipalcovými koly. Čili typický zástupce moderního stroje střední velikosti vhodný pro jezdce menších postav nebo prostě pro ty, kteří „nemusí“ velké stroje. K přesnějšímu obrazu této koloběžky byste měli vědět, že Kostka Twenty Fold má přesně stejnou hmotnost jako její větší sourozenec Tour Fold, má i stejně velké stupátko, a dokonce i cena je podobná. Takže se vlastně liší jen velikostí předního kola a menším prostorem pro jezdce. A samozřejmě pak také řídítky, o kterých ještě řeč bude.
Stará známá
Nepovažuji za nutné rozvláčně popisovat konstrukci této koloběžky, protože jde zkrátka o typickou Kostku, kterých jsem už na Přibližovadlech představil několik. Ostatně konkrétně recenzi pevné „Twentyny“ třetí generace najdete na Přibližovadlech zde.
Takže jen krátce: Rám je vyrobený z vysokopevnostní konstrukční oceli, to stejné platí pro přední vidlici. Ocelová jsou v případě Twenty také řídítka – vysoké vlaštovky široké 620 mm (Tour má hliníková řídítka). Obě kola jsou vypletena klasickým kříženým výpletem na úzkých 65 mm nábojích vlastní konstrukce Kostka a dvoukomorových ráfcích se soustruženou brzdnou plochou. Díky úzkým nábojům je šířka zadní vidlice shodná s šířkou stupátka, což je 110 mm – a to je luxusní hodnota. Světlost 50 mm, a tím výška stupátka 76 mm, patří k dobrému standardu koloběžek určených pro řekněme rekreační až mírně sportovní jezdce.
Ve skládací verzi je Kostka Twenty Fold osazena V-brzdami Shimano Alivio a plášti Schwalbe Marathon Racer, takže komponentovou skladbou vlastně (zcela) odpovídá pevné verzi Twenty Max. Jak brzdy, tak i pláště přesně odpovídají kategorii této koloběžky. Brzdný výkon je naprosto dostatečný. Výborné účinnosti brzd samozřejmě významně pomáhá také soustružená brzdná plocha ráfků.
Pláště Schwalbe Marathon Racer v 1,5palcové šířce jsou u koloběžkářů právem velmi oblíbené díky svému nízkému valivému odporu, ale také kvůli výborné odolnosti vůči defektům. Když je nahustíte na maximálních 6 barů, koloběžka dostane ten správný drajv. Ale zároveň budete spolehlivě cítit každou nerovnost na cestě, takže oceníte pěnové gripy, kterými je Twenty vybavena.
Skládání
Umíte-li složit jednu Kostku, dokážete to u dalších dvou modelů také – tak by mohl znít slogan výrobce. Systém skládání je samozřejmě u Twenty Fold stejný jako u Tour Fold, nebo u Kostky Rubik. Přední část rámu se otáčí v kloubu směrem dozadu, řídítka se díky skládacímu představci sklopí dolů, a pokud potřebujete co nejmenší rozměry, můžete navíc jednoduše, rychle a bez použití nářadí vyndat zadní kolo díky vychytávce Brake Off (psali jsme o ní zde). Výrobce čerstvě zveřejnil pěkné video ke svým skládačkám, takže na něj koukněte, a podívejte se také na detaily mechanismů pro skládání koloběžky.
U Kostky Twenty Fold je ale stejně jako u Rubika (a na rozdíl od Tour Fold), trochu problém s řídítky. Ještě jsem neviděl koloběžkáře, který by vysoké vlaštovky vozil zcela vzpřímené. Vždy je má jezdec více- či méně položené směrem k přednímu kolu. Čím více je ale máte položené, tím více pak „trčí“ po složení koloběžky do boku.
Proto také na následujících fotografiích uvádím rozpětí naměřených rozměrů. Nejmenší míra představuje případ, kdy jsou řídítka nastavená svisle, největší rozměr pak prezentuje řídítka položená tak, jak je vidíte na ostatních fotografiích. Jen dodávám, že také záleží na postavení brzdových páček.
Pro Kostku Twenty Fold si můžete pořídit také přepravní vak. Do něj lze koloběžku vložit jak s nasazeným zadním kolem, tak i s kolem sejmutým, kdy minimalizujete přepravní rozměry. Vak je velmi výhodný pokud s koloběžkou cestujete prostředky hromadné dopravy, typicky například mezinárodními rychlíky, ve kterých je přeprava běžných koloběžek poněkud složitější (je nutná předchozí rezervace místa). Možností využití vaku je ale pochopitelně mnohem více…
Jízdní vlastnosti a celkové hodnocení
Jízdní vlastnosti skládací verze Kostky Twenty se nijak neliší od pevné verze této koloběžky. Klouby zajišťující složení jsou velmi pevné a nijak jízdní projev neovlivňují. Jak je u Kostky zvykem, také Twenty Fold má výborně navrženou geometrii, která zajišťuje výbornou stabilitu i při vyšších rychlostech a přesné a „neukvapené“ reakce na řízení. Shodná velikost obou kol poskytuje jistější průjezd zatáčkami, o kvalitách brzd již řeč byla.
Mimochodem, u Kostků v poslední době významně zapracovali také na řídítkách vlastní produkce. Doby, kdy jsem si zejména u těchto vysokých vlaštovek stěžoval na nevhodnou ergonomii, jsou dávno pryč. Tahle řídítka se drží skvěle a vaše ruce se neunaví ani na velmi dlouhých vyjížďkách. (A rohy na ně nedávejte – fakt to nevypadá vůbec dobře :-) )
Kostka Twenty Fold představuje – jak jsem napsal v titulku – zlatý střed skládaček firmy Kostka – kolobka. Dnes si tedy může každý zájemce vybrat ze tří velikostí podle vlastních preferencí. Nebo můžete hned několika velikostmi vybavit třeba celou rodinu. O kvalitním dílenském zpracování snad nemá cenu ani psát (čtěte reportáž z kolobkofabriky Kostka), komponentové osazení je dobré, k dispozici máte velkou spoustu příslušenství a doplňků. Dobrá volba, doporučuji.
Plusy a minusy
dobře navržená geometrie
výborné jízdní vlastnosti
skladba komponent
možnost složení :-)
…ale
„trčící“ řídítka po složení
Konkurence
Jestli se nepletu, tak jedinou konkurencí pro Kostku Twenty Fold je stroj s královským názvem – Mibo Royal. Koloběžka z rožnovské stáje je – jak je u Miba víceméně typické – delší (o 15 mm delší rozvor), má také delší stupátko a o dost vyšší hmotnost. 11,5 kg Royalu vs 9,8 kg Twenty. Systém skládání Royalu není tak, jak to říci… elegantní, jako u Kostky Twenty. Skládání nemá aretaci, řídítka je třeba – nechcete-li je jen otočit o 90 stupňů do boku – celá vysunout. Mibo Royal je ale cca o 1 200 Kč levnější.
Cenové srovnání
(k datu 2. 7. 2017, ceny uváděné výrobci)
Kostka Twenty Fold | 12 690 Kč
Mibo Royal | 11 500 Kč
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 2. 7. 2017: 12 690 Kč
Fotogalerie Kostka Twenty Fold
Koloběžka Kostka Twenty Fold byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
9 komentáře
Mimochodem, krásná helma, Petře! ..a koukám, že už taky jezdíš v pětiprsťácích:) Nějaká minirecenze na ně sem do diskuze? Jak se Ti v nich trhá asfalt??
Helmu jsem si pořídil speciálně kvůli téhle koloběžce :-))))) A v pětiprsťácích už jezdím asi třetí rok :-)
Jinak už se to řešilo před lety tady: https://priblizovadla.cz/kolobehani-a-obuti-tentokrat-jezdcovo/ Kdo se tam pozná? ;-)
Je fakt dobrá, co je to za typ a odkud? No koukám, před 5ti lety, mazec:)
Je to Abus Hyban, a koupil jsem jej v Brně v kamenným krámu Cyklospeciality.cz (na e-shopu ty helmy nemají).
Co je důležité, to přesně popsal Fido v diskusním příspěvku #28.
K těm botám by mohl být klidně update nejvíc mi vyhovuje minimalistická obuv ale cena je vysoká a prošlapat obuv je jednoduché uprava z https://priblizovadla.cz/cim-se-dupou-zavody/ by mohla být zajímavá ale netuším u koho si zařídit úpravu.
U dobrýho šefce s dobrým lepidlem.
V době napsaní recenze cena ještě ujde. Dneska ale už velký rozdíl cenou proti mibu. Tak buď sahnu po pevné twenty nebo royal mibo za 13800kč