Trochu se nám v poslední době zkazilo počasí (jaký div na podzim, že ano? :-) ), takže se musím omluvit všem, kteří čekali podrobnou recenzi koloběžky Yedoo Steel S2016 dříve. Já vím, slíbil jsem to v prvním videopohledu, ale nezadařilo se tak, jak jsem měl původně v plánu. Nicméně test je nyní kompletní, můžete se začíst. Myslím, že minimálně závěrečné hodnocení se vám bude líbit…
Základní představení Yedoo Steel S2016 jsem už udělal ve zmíněném videu – které pro jistotu dávám všanc – ještě jednou. Do této podrobné recenze z něj vyjmu jen jednu charakteristiku:
Yedoo Steel S2016 je stroj střední velikostní kategorie s koly 20/16 palců, určený pro dospělé jezdce nebo odrostlejší děti.
Konstrukce
Pro popis „kubistického“ designu rámu Steelky obecně vás odkážu na úvod mojí recenze velkého modelu Yedoo Steel S2620. Teď jsem si to po sobě četl znovu, a lépe bych to nenapsal :-)
Trubková konstrukce prostředního modelu S2016 má – pochopitelně kromě jiných rozměrů – další odlišnost už jen v použití klasického závitového hlavového složení s vně nalisovanými miskami (S2620 má semiintegrované „hlávko“). Trochu jinou konstrukci má vlastně také přední vidlice z oválného ocelového profilu se stejným průřezem po celé délce. Ta je totiž souosá s hlavovou trubkou, ofset uložení osy kola je vytvořený až na spodní patce vidlice. Ani jedno, ani druhé však není takříkajíc nic proti ničemu :-) Závitové hlávko umožňuje rychlé seřízení výšky řídítek, geometrie přední vidle, respektive celé koloběžky, je skvělá – o tom více až v části Jízdní vlastnosti.
Steelka S2016 není ocelovou kopií hliníkového modelu Yedoo Rodstr čili stroje se stejnou konfigurací kol – tedy alespoň co se rozměrů rámu týče. S2016 je o něco kratší (–15 mm rozvor, –30 mm prostor pro jezdce) a také o fous vyšší (+10 mm horní hrana hlavového složení, +5 mm světlost) koloběžka. Je evidentní, že geometrie rámu zde byla přizpůsobená pohodlnějšímu vzpřímenějšímu postoji. Já jsem při testování začínal s řídítky někde nad střední výškou, ale postupně jsem je dával dolů až do nejnižší polohy. Takže patříte-li mezi čahouny, s výškou rozhodně problém mít nebudete.
Mimochodem – to, že S2016 má menší prostor pro jezdce než její hliníkový kolega Rodstr, je dané větším sklonem přední vidlice a tím i hlavové trubky (její horní hrana je posunutá více dozadu). Což má velký – dlužno dodat, že pozitivní – vliv na jízdní komfort. Ale opět si počkejte na příslušnou část tohoto testu.
Rám Yedoo Steel S2016 je samozřejmě připravený na osazení oběma blatníky, úchyty na bidon jsou zde klasicky jen ve spodní části. Nechybí ani příprava pro jedůčkovský „nakopávací“ stojánek. Jen pozor, na Steelky patří jiná verze stojánku než na hliníkovou řadu Alloy.
Rám je skutečně „betonově“ tuhý, jediné pružení, které zaznamenáte, pochází od poměrně objemných plášťů. Stupátko, tvořené dvěma postranními trubkami s plochou výztuhou mezi nimi, je dostatečně prostorné, a protiskluzové pásky drží nohu jezdce bezpečně.
Bohužel ani u tohoto modelu nemůžu zrovna pochválit dílenské zpracování rámu, přesněji jeho svary. Dovnitř svarů nevidím, ale chci věřit, že jsou kvalitní. Zvenku však občas vypadají jako od nepříliš zručného kutila s vlastnoručně vyrobeným trafem:-( Jako celek je ale koloběžka souosá, geometrie sedí, kola nešmajdají :-)
Komponenty
Nebudu se omlouvat za svoji estetickou vyhraněnost, ale „Danajský dar od Mezka“, tedy řídítka typu vlaštovek s hrazdičkou mně zkrátka pořád nejdou pod nos. Tedy ta jejich zbytečná hrazda. Ale dokážu být i mírně empatický :-) Když se mě naše desetiletá jednokolkařka, projíždějící závěrem seznamovacího videa ptala, k čemu je to – a myslela tím právě hrazdičku na řídítkách –, řekl jsem jí, že někteří koloběžkáři na řídítkách rádi vozí spoustu zbytečností, pro které je tenhle kus trubky ideální ;-)
Ale vážně: I kdybych si hrazdu odmyslel, tak hliníková řídítka šíře 64 cm mají zbytečně nahoru zvednuté konce, což u koloběžky není úplně ideální. Tlak do zápěstí nezmírní po delší jízdě ani ergonomické gripy, které jsou jinak výborné. Patrně jsem však jediný nebo jeden z mála lidí, kdo si na tato řídítka stěžuje, protože Yedoo je na svoje koloběžky montuje už celkem dlouho a vytrvale. Nicméně je to můj názor, tak jste ho slyšeli :-)
Se stejnou vytrvalostí Yedoo používá i V-brzdy Tektro – ke kterým naopak nemám jedinou výhradu. Naopak jsem už několikrát pochválil tvar brzdových páček, které se výborně ovládají. A celkový brzdný výkon je naprosto vyhovující. Tady není co řešit.
Taktéž kola Yedoo Steel S2016 patří k dobrému standardu koloběžek Yedoo. Základ tvoří úzké 74mm náboje s průmyslovými ložisky od Novatecu, kterým upřímně řečeno s každým dalším testovaným modelem začínám čím dál více a více přicházet na chuť. Odpor v ložiskách je minimální, kola se točí krásně volně, byť samozřejmě bez vůle. Křížený výplet 32 nerezovými dráty unese i vola, není divu, že výrobce udává maximální zatížení až 150 kg.
Náboje Yedoo Steel S2016 jsou standardně vybavené rychloupínáky, jako obvykle jen dodávám, že zejména u zadního kola stojí za to uvažovat o nahrazení klasického rychloupínáku šroubovacím „rychloupínákem“, abyste minimalizovali nebezpečí ukopnutí kotníku o páčku rychloupínáku. Dlužno však dodat, že šířka zadní stavby je „tak akorát“, já sám jsem se při testování nekopnul ani jednou.
Dvoukomorové ráfky mají broušenou brzdnou plochu, což nemalou měrou přispívá k výborné účinnosti samotných brzd, které jsem už chválil. Obutí Kenda Kontact s šířkou 47 mm na obou kolech je – jak už jsem napsal výše – jediným tlumicím prvkem této koloběžky s jinak velmi tuhým rámem. Takže je dobře, že jsou to tak trochu balóny. Navíc tyto Kendy nemají díky jemnému vzorku nijak zvlášť velký valivý odpor. Pokud je nafoukáte na maximální tlak 4,6 barů (65 PSI), „eS dvacet šestnáctka“ jede výborně.
Tuto část zakončím malým bezvýznamným povzdechem. Yedoo stále nedává do základní výbavy… zvonek! :-)
Jízdní vlastnosti
Byť jsem měl v předchozí části textu k Yedoo Steel S2016 pár výhrad, nyní budou následovat jen superlativy. Tato Steelka totiž jede famózně! Geometrie je perfektně vyladěná jak pro courání se po chodníku (i když se to de facto nesmí), tak i pro vysoké rychlosti klidně překračující 60 km/h. Nedávno jsem v recenzi Kostky Tour Fun (G6) psal – cituji:
„…v rychlosti kolem 35–40 km/h, naprosto přirozeně a v klidu pouštím jednu ruku z řídítek a ukazuji změnu směru jízdy…“
„Fanka“ je velká koloběžka s koly 26/20 palců, tedy o třídu větší kategorie než nyní testované Yedoo Steel S2016. Má také o 100 mm delší rozvor, a přesto – tato Steelka je na tom úplně stejně! A z kopce, v rychlosti kolem 60 km/h, jsem z ní měl skoro i lepší pocity než ze závodního Wolfra. Toš tak!
Na „vině“ tohoto jízdního komfortu je již zmíněný větší úhel sklonu přední vidlice, ale svůj podíl má také velmi tuhý rám, který se nevlní, nevibruje, nebo třeba tuhá kola s poměrně hustým výpletem. Na svém měřeném okruhu jsem byl pochopitelně na S2016 pomalejší než na velkých strojích, ale to je logické. Menší kola, kratší rozvor… ale i tak jsem si jízdu na této Steelce užíval měrou vrchovatou.
S tímto strojem se nemusíte bát ani zpevněných lesních nebo polních cest. A nemusíte ani hned zvedat stupátko (pomocí dvojité patky zadního kola). V nižší poloze je stupátko mírně zvednuté, po větších nerovnostech sklouzne. Koloběžka střední velikosti navíc není na „broušení“ spodkem tak náchylná jako větší stroje – přední kolo je blíž stupátku, tudíž se po najetí na překážku zvedá i samotné stupátko ještě před ní.
Celkové hodnocení
Tak, jako jsem byl před rokem mile překvapený z testování první Steelky S2620, stejně mě potěšil i model střední velikostní kategorie Yedoo Steel S2016. Z pohledu konstrukce, komponentového osazení a jízdních vlastností je to jednoznačně výborná koloběžka. Zamrzí nepěkné sváry, a na řídítka (se zbytečnou) hrazdičkou, plus možná ještě i design rámu si udělejte názor sami. Steelka S2016 je navíc věkově dlouhodobá koloběžka, když začít na ní můžete už v řekněme pubertě, aby vám vydržela až do požehnaného věku. Není to žádná závodnička, ale pohodový stroj pro každodenní jezdění… v podstatě kamkoliv.
Pokukujte-li po koloběžce střední velikosti, Yedoo Steel S2016 vám mohu vřele doporučit.
Plusy a minusy
výborně navržená geometrie
vysoká tuhost rámu
výborné jízdní vlastnosti
kvalitní komponenty (s výjimkou…)
…ale
(pro mě) nepříliš vhodná řídítka
„neestetické“ sváry
Konkurence
Zatímco před lety byla kategorie středních koloběžek klasikou, dnes už tak trochu vymírají. (Což je za mě mimochodem velká škoda.) Konkurence je tak velmi malá. Z relevantních ocelových strojů konkuruje této Steelce S2016 de facto pouze Kostka s modelem Hill, nicméně v době vydání tohoto článku má na svém webu v nabídce pouze verzi Fun se 100mm cyklonáboji, nebo Hillku ve verzi Max Kid (s 65mm náboji a lepším komponentovým osazením) s dětskými řídítky. Nicméně i tak je Kostka Hill zdatným konkurentem s lehce sportovnější geometrií, ještě užší zadní stavbou (kromě verze Fun) a mírně nižší celkovou hmotností.
Abych ale nezapomněl, ocelových „trubkovek“ má v nižších řadách více i samotné Yedoo. Jsou to modely Four z řady Numbers, nebo z řady RunRun pak model Mula. Obě „trojtrubky“ jsou redesignované – už to nejsou ta stará bůhví odkud „licencovaná“ jedůčka, nicméně stále se jedná o kompromisní modely vůči výborné Steelce S2016.
Cenové srovnání
(k datu 25. 10. 2020)
Yedoo Steel S2016 | 7 590 Kč
Kostka Hill Fun (G5) | 4 990 Kč
(Kostka Hill Max Kid (G5) | 7 990 Kč)
Yedoo Mula | 6 590 Kč
Yedoo Four | 5 590 Kč
Yedoo Rodstr (hliníkový rám) | 9 590 Kč
Výrobce
Galerie fotografií Yedoo Steel S2016
Koloběžka Yedoo Steel S2016 byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
2 komentáře
Na tomto stroji se proháním již půl roku a vše zde řečené mohu potvrdit. Řídítka jsem v představci pootočil trochu dozadu, čímž jsem získal takřka ideální „swept back“ a v kombinaci s „ušatými“ gripy jsem získal pro mne dosud nejkomfortnější úchop. Tímto pootočením se původně nepříjemný, šikmo zvednutý úchop (dobrý snad možná pro lachtany), změní v úchop veskrze příjemný. Hrazdu využívám pro uchycení brašničky, která je mnohdy pohodlnější než batoh. Také mi slouží k připevnění košíku na houby: https://www.facebook.com/photo?fbid=3961809780512169&set=pob.100000495593561
Protože světlá výška mé kolobrndy (38mm pod patou) je na spodní hranici tolerance udávané výrobcem, obul jsem pláště Schwalbe Big Apple. Nášlap se zvedl o 1cm na 48 mm a získal jsem ideální světlost pro jízdu na rozbitých cestách, výkonnější tlumící účinek a znatelně nižší valivý odpor. (Širší je rychlejší?). Např. 30km okruh se smíšeným povrchem v Brdech jsem ujel o 15 minut rychleji. Zdravím, Jarda
❤️❤️👍