Zatímco doposud sklízela firma Kostka – kolobka (mimo jiné) úspěchy se stroji řady Tour, čili řekněme turistickými koloběžkami s koly 26/20 palců, nyní se posouvá o kousek výš. Tedy alespoň co se předního kola týče. Nyní se můžete podrobně podívat na nový model Travel, osazený koly 28/20″.
Prolog
Ne, že by u Kostků nikdy koloběžky s koly 28/20 palců nedělali. Sám jsem před lety velmi rád jezdil na „červeném Ferrari“ – modelu Kostka 28″ Laser star Racer (viz několik našich článků), a nemýlím-li se, novodobého Racera se zadním 20palcovým kolem, má Kostka v nabídce stále. Ale to se bavíme o Raceru – stroji obutém na „žiletkách“, určeném převážně na silnici případně rovnou k závodění. Nový model Travel je zamýšlený jako turistická, nebo chcete-li – aby bylo učiněno zadost jejímu názvu – cestovatelská koloběžka. Zkrátka pohodlný stroj na pohodové cestování.
Testovaná koloběžka má ve svém názvu také slovo Wedding – svatba. Už jsem o tom na Přibližovadlech psal zde – jde o svatební edici, vyrobenou nehezky česky „při příležitosti“ veselky Marka Kostky mladšího. Genezi tohoto a několika dalších svatebních modelů si přečtěte na webu Kostky.
Já jsem v době testování jezdil na jedné z dvou barevných variant této limitované edice – Army green – která se mně mimochodem moc líbí. Kromě ní si můžete pořídit také „civilnější“ provedení v matné modré barvě rámu s doplňky v transparentním bronzovém laku.
Konstrukce
Jak už jsem naznačil, nový Travel nepatří po bok ryze sportovního Racera. Jeho přímým příbuzným je pouze o fous starší Kostka Trip All Black (G5) s koly 28/24 palců (test čtěte zde). Skoro by se dalo říci, že konstruktéři jen vyměnili zadní kolo za menší. Skoro ano. Bylo však samozřejmě navíc nezbytné patřičně upravit rám koloběžky. Největší změna je vidět na hlavní rámové trubce, která má u modelu Travel strmější úhel. Stupátko, potažmo jezdec, je tedy – nutno podotknout, že zcela správně – posunutý blíže k přednímu kolu.
Genetická výbava Travela, převzatá z Tripu All Black, také ale předznamenává poněkud větší celkové rozměry koloběžky. Stejně jako Trip, je i Travel hodně vysoký stroj v „kohoutku“ – výška horní hrany hlavového složení 880 mm je silný nadstandard. Například běžná Tourka má tuto míru o 70 mm nižší. Můžete namítnout, že jde o koloběžku s menším předním kolem, nicméně podíváme-li se na konkurenci se stejným osazením, zde se výška hlavového složení pohybuje v rozmezí 820–840 mm, což je stále poměrně velký rozdíl.
Společně s dlouhou mírou rozvoru (ve svojí kategorii) tedy musím – stejně jako v případě Tripu All Black – také u koloběžky Travel suše konstatovat, že jde o stroj pro vysoké jezdce. Já sám se svojí výškou 186 cm obvykle řídítka spíše zvyšuji, v tomto případě jsem je ale dával co nejvíce dolů (na fotografiích jsou v originálním provedení s delším krkem).
Byť výrobce celkovými rozměry poněkud nadneseně řečeno diskriminoval jezdce menších postav, podařilo se mu udržel na uzdě zásadní parametry, kterými je jednak výška stupátka s osvědčenou „turistickou“ světlostí 50 mm, a také celková hmotnost koloběžky. Plně nastrojený Travel, tedy koloběžka osazená hliníkovými blatníky a stojánkem, těsně atakuje hmotnost 10 kg. Pokud byste tyto doplňky odstrojili, dostanete se na 9,1 kg, což je ve třídě koloběžek s ocelovým rámem včetně ocelové přední vidlice výborná hodnota.
Komponenty
V předchozím odstavci jsem psal o doplňcích, nyní jimi budu pokračovat. Koloběžka Kostka Travel Wedding (G5) je standardně vybavená jinak příplatkovými komponentami, kterými jsou již zmíněné blatníky a stojánek. Zadní hliníkový blatník je „skoro celoobvodový“, nicméně jde o účinný a užitečný doplněk z vlastní tvůrčí i produkční dílny Kostka – kolobka. Což platí i pro přední taktéž hliníkové „lízátko“ Kostka Footbike fender, namontované netypicky nikoliv z vnější strany hlavní rámové trubky, nýbrž ze strany stupátka. Důvod? Jde vlastně o víceúčelový blatníček, který navíc slouží jako držák brašny Kostka Trip box (psal jsem o ní a dalších brašnách zde) nebo nového typu Kostka FFB Footbike fender box.
A ještě navíc… lze přední blatník prodloužit pomocí doplňku Kostka Footbike Fender Plus. Což se u většího předního kola Travelu doslova nabízí k využití. Dlužno však dodat, že s nasazením prodloužení blatníku pak ztrácíte možnost využívat blatník jako držák brašen.
Od praktických doplňků pojďme k takříkajíc klasickým komponentám. Kostku Travel Wedding lze zařadit do modelové třídy MAX – jde tedy o stroj vybavený Véčkovými brzdami Shimano řady 4000 (páčky nevyjímaje). Už to opakuji po stopadesáté, „čtyřtisícovky Šimana“ jsou osvědčené brzdy se skvělým poměrem cena/výkon, tudíž je jejich využití zcela na místě.
Naprosto perfektní jsou Kostkovic řídítka FBH Wings 680-50 Al – opět se opakuji, toto se Kostkům povedlo náramně. Více si o nich můžete přečíst v samostatném článku zde na Přibližovadlech. Jen dodám, že řídítka jsou vybavená středně měkkými pěnovými gripy s aretací, které hodnotím taktéž na výbornou.
I představec je firemní, jde o osvědčený model Kostka SK 2822 S, který podobně jako přední blatník umožňuje kromě svojí hlavní funkce také nasazení dalšího příslušenství, jako jsou firemní brašny na představec, držák KLICKfixových brašen nebo firemní držák Kostka Uni holder (psal jsem o něm zde). Představec má ale z mého pohledu jednu chybu – je pro tuto koloběžku krátký. O tom však až na konci článku v části Jízdní vlastnosti.
No a s komponentami se rozloučíme popisem a hodnocením kol této koloběžky. Jde opět o Kostkovic klasiku řady MAX, nicméně nutno zdůraznit, že o klasiku nadstandardně výbornou. Kola využívají úzké 65mm náboje (na obou kolech) vlastní konstrukce s přímo uloženými dráty radiálního výpletu. U tohoto barevného provedení jsou jak náboje, tak i „špice“ (niple nevyjímaje) černé. To stejné platí o vícekomorových ráfcích se soustruženou brzdnou plochou (která samozřejmě černá není) a indikační drážkou jejího opotřebení. Kola jsou dokonale vypletená – dráty přesně a rovnoměrně napnuté na tenzometru, náboje „jedou“ díky japonským průmyslovým ložiskům skvěle, zkrátka není co řešit.
To, že Kostka obul nový model do 35mm plášťů Schwalbe Kojak, jsem kvitoval už při oznámení těchto koloběžek, a nehodlám na tom nic měnit. Jsou to výborné pláště, které jednoduše výborně jedou. Jejich směs perfektně drží na asfaltu, a to i na vlhkém. Že nemají žádný vzorek? A na co ho potřebujete? S těmito plášti úplně v pohodě projedete běžné lesní a polní cesty. Pokud tedy není bahna po kolena. A na mokrém podzimním listí budou klouzat úplně stejně „drapáky“ s hrubým vzorkem, jako tyhle hladce oholené Kožaky.
Jízdní vlastnosti
Pokud jsem Kostku Trip All Black s větším zadním 24palcovým kolem nazval kočárem, křižníkem nebo airbusem, pak testovaný model Kostka Travel přirovnám k limuzíně. Zopakuji přesně to, co jsem psal o držení jízdní stopy u Tripu, čili:
„Dlouhatánský rozvor spolu s hodně položenou přední vidlicí zajišťuje perfektní držení stopy. V šedesátikilometrové rychlosti máte pocit, že jedete čtyřicítkou, …“
Pak byla řeč o točivosti, která je zde díky kratšímu rozvoru (oproti Tripu) o něco lepší. Nicméně tak jako tak jde o skvěle ovladatelnou koloběžku jak ve vysoké rychlosti, tak i při pomalé jízdě.
Ale… rám je měkčí nežli běžné Tourky. Co to znamená? Část vaší energie přijde kvůli pružení vniveč. Je to obtížně změřitelné, nicméně samotné pružení poznat jde. Ano, tohle není stroj na závodění, takže pružnost rámu se dá brát jako jistý prvek pro pohodlnější jízdu. Takže jen abyste to věděli.
Mně osobně ještě vadila jedna věc – krátký představec. Tím, jak je tato koloběžka „stavěná do výšky“ zároveň neumožňuje větší přenesení váhy jezdce na větší přední kolo. Čili kolo s menším valivým odporem. Vzhledem ke krátkému představci musí jezdec – zvláště při jízdě do kopce – stát na zadním konci stupátka, čímž je zbytečně zatěžované menší zadní kolo s větším valivým odporem. Ano, můžete stát i vpředu, ale budete mít pokrčené ruce, a to bolí. Pouhým prodloužením představce by se krásně upravil postoj pro lepší rozložení hmotnosti, jenže… Kostkovic představec se bohužel vyrábí jen v této jedné délce. Tak uvidíme, zdali tento můj malý stesk nedonutí výrobce alespoň uvažovat o výrobě delšího „forbesu“.
Celkové hodnocení
Opět se budu trochu opakovat jako v případě Tripu All Black. Také Kostku Travel Wedding (G5) mohu doporučit jako stroj pro pohodovou turistiku. Stejně tak je to vzhledem ke svým rozměrům koloběžka v podstatě výhradně pro jezdce vyšších postav.
Je to velmi pohodlná limuzína bez kompromisů v celkové hmotnosti, pouze musíte počítat s větším pružením rámu. A ten představec… ale to už považuji za silně individuální záležitost. Mnoha jezdcům naopak může standardní osazení vyhovovat bez problémů.
A shodně s de facto všemi stroji této značky jde o dílensky perfektně zpracovaný produkt s kvalitními komponentami.
Plusy a minusy
dobře navržená geometrie
jízdní vlastnosti pro pohodlné svezení
kvalitní komponenty
výborné dílenské zpracování
…ale
na můj vkus zbytečně velký rám
a na moji postavu zbytečně krátký představec :-)
Konkurence
Při nadvládě turistických, nebo chcete-li trekových strojů s koly 26/20 palců, to bude s konkurencí trochu těžké. Nejblíže Kostce Travel Wedding je Morxes Sport a pak dlouho nic. Dobře, „GéTéčko“ od Miba má sice pro zařazení do stejné kategorie příliš úzký přední plášť, ale budiž. Co dál? Yedoo nic, protože zde je oddělený sportovní model Wolfer (28/20″) od trekového Trexxe (26/20″). A navíc jsou to „hliníkáče“. Hliníkový rám má také nový Kickbike Safari. Crussis má s koly 28/20 palců pouze model Road, určený na primárně silnici.
Srovnám-li tedy krátce Kostku Travel s Morxesem Sport, pak zde najdete dva hlavní rozdíly – velikost, kdy Morxes se drží „normálních“ nebo řekněme univerzálnějších rozměrů koloběžky této velikosti, a pak tuhost, kdy Morčecí rám je jednoznačně mnohem tužší. Morxes Sport je i o nějakých 200 gramů lehčí, nicméně je zároveň o tisícovku dražší, a to i když nemá v základu příslušenství typu blatníky či stojánek, jako Kostka Travel.
Cenové srovnání
(k datu 28. 10. 2019)
Kostka Travel Wedding (G5) | 11 990 Kč
Morxes Sport | 12 900 Kč
Výrobce
Galerie fotografií Kostka Travel Wedding (G5)
Koloběžka Kostka Travel Wedding (G5) byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
10 komentáře
Hmm mě se zdá že u Kostky se furt něco vylepšuje, ale směrem k blbosti. Místo toho aby se poučili z nesmyslný světlosti, pořád stavěj divný koloběžky na příležitosti, kdo si proboha koupí koloběžku na svatbu, divim se že nedělaj rovnou pohřební koloběžku, třeba s předním 20 zadním 26 a v karbonu samozřejmě. Test je pěknej ale jak vdim vždy tyhle kostkovic pokusy o něco lepšího je mi zle. Jezdim starý Mibo a tam je to jasně daný… pevná nízká na super nábách od Remerxu, žádyný exoerimenty s ničim, prostě od začátku dobrej stroj…A ten konstka se furt nezamyslí a nezamyslí, hlavně že to sype ve velkym do celýho světa
Hmm mě se zdá že u Kostky se furt něco vylepšuje, ale směrem k blbosti nebo spíš jen efektu. Místo toho aby se poučili z nesmyslný světlosti, pořád stavěj koloběžky na příležitosti, kdo si proboha koupí koloběžku na svatbu, divim se že nedělaj rovnou pohřební koloběžku, třeba s předním 20 zadním 26 a v karbonu samozřejmě. Test je pěknej dobře napsanej, ale jak vidim vždy tyhle kostkovic pokusy o něco lepšího je mi zle. Jezdim starýho Mibáka a tam je to jasně daný… pevná nízká na super nábách od Novatecu, žádyný exoerimenty s ničim, prostě od začátku dobrej stroj…A ten Kostka se furt nezamyslí a nezamyslí, hlavně že to sype ve velkym do celýho světa
Ahoj,
mohu se prosím zeptat, proč je uvedeno u srovnání s konkurencí, že se navíc u Yedoo a Kickbiku jedná o hliníkové rámy? Dělá to na mě pocit, že se nejenom díky plášti, ale i díky materiálu rámu jedná o neporovnatelnou kategorii. Ale proč? Neřeknu, kdyby se jednalo o karbonový rám s úplně jinou cenovkou, tak to asi je někde jinde… Neberte to, že rejpu. Jen tomu komentáři nerozumím.
Pak jsem se chtěl zeptat, jestli plánujete test nějaké kolobky Crussis. Přeci jenom jsou celkem na ulici vidět a mohlo by být zajímavé srovnání s tradiční konkurencí.
Jinak moc dïky za recenze. Čtu tento web už roky!
Honza: Dobře, tak už váš názor známe dvakrát mírně pozměněnými slovy. Příště, prosím, stačí jednou. Díky :-)
Karel: Koloběžky s ocelovým rámem a koloběžky s hliníkovým rámem považuji za dvě rozdílné – respektive ne korektně porovnatelné – kategorie. Hliníkový rám má oproti ocelovému jiné vlastnosti. Je lehčí, obvykle tužší (ale křehčí), dražší… ale to jistě víte. Nepřipadá mně tak košer stavět tyto kategorie vedle sebe do přímého srovnání. I když co se týče osazení koly čili velikosti se třeba jedná o stejnou třídu.
Co se týče Crussisu, tak to ještě upřímně řečeno nevím. Letos se už k tomu tak jako tak nedostanu, a příští rok uvidím. Omlouvám se za poněkud nejasnou nebo možná vyhýbavou odpověď, ale skutečně nejsem ještě ani sám pro sebe přesvědčený, jestli chci nebo nechci Crussis testovat.
Lindner Petr: Díky za info. Všiml jsem si, že značku Crussis berete jako jakýsi supermarketový low end, který si porovnání s ostatními zaběhnutými značkami snad ani nezaslouží :-D Přesto se zmínka o Crussis objevila v odstavci o konkurenci v tomto článku a a píše se o této značce i v mainstreemových médiích. Asi to bude tím, kdo jim dělá reklamu :-) Tuto značku jsem ignoroval, dokud jsem ji nezačal víc vídat na silnici. Teď nevím, kam si ji zařadit. Koloběžkový závodníci na tom asi jezdit nebudou.
Mě prostě přijde že se Kostka nějak moc podezřele tady často testuje, chvilku, ale opravdu chvilku jsem na ní jezdil, ale opustil, navždy…:)
Nesmí chybet i druhej komentář že:) Ale z celkovýho pohledu jsem rád, že se zabejváme pohybem a hlavně koloběhem jako takovym a to se pořád cení, tak at se daří!
Karel: Jak jste přišel na to, že beru Crussis jako supermarketový low end? Pokud vím, tak jediný názor na tyto koloběžky, který jsem zde prezentoval, se týkal poněkud „vyzývavého“ barevného designu těchto strojů :-)
Lindner Petr: Tak mi nějak přišlo :-) V tom případě se omlouvám.