Jsem největší. Koloběžky s koly 28/28″

Napíšu-li, že ty největší koloběžkové koráby s koly 28/28″ jsou čím dál víc vidět na našich cestách, nebude to žádná nová informace. Už nějaký čas tomu tak je, a není důvod nemyslet si, že by největší koloběžky neměly být ještě rozšířenější. Co koloběžkáře tak táhne ke strojům, které jsou delší než běžné bicykly, a přesto tak elegantní? A jaká je nabídka v tomto segmentu, jemuž lze předvídat zajímavou budoucnost?

 

Prolog

Upřesnění na začátek: Tento článek se bude věnovat pouze silničním a trekovým nebo univerzálním koloběžkám s oběma velkými koly. Terénní modely – které v této třídě také existují – najdete v samostatném článku o terénních koloběžkách.

O tom, že velká kola líp jedou – což je jeden z hlavních důvodů oblíbenosti velkých koloběžek – jsem se zevrubně rozepsal v úvodním článku ke kategorii (klasických) velkých koloběžek s koly 26/20 a/nebo 28/20 palců. Nebudu se zde tedy opakovat. Vám, kteří jste moje pojednání nečetli a necítíte se být dostatečně uvedení do této problematiky, pouze doporučím do něj nakouknout. Nicméně u třídy koloběžek s koly 28/28″ (a jedné /a půl/ výjimky 26/26″) je přece jenom třeba „něco málo“ dodat. Rozdíly ve velikosti zadního kola – a s tím spojené konstrukce rámu – totiž nejsou, jak by se snad na první pohled mohlo zdát, zase tak zanedbatelné.

Kickbike Race Max 28
Kickbike Race Max 28

O pár palců víc

Když vedle sebe postavíte například Kickbike Race Max 20Race Max 28, nebo Yedoo WolferWolfer RS, uvidíte dvojice „stejných“ koloběžek, které se kromě několika detailů liší zásadně jen velikostí zadního kola. Budeme-li vycházet z premisy, že větší kolo má menší valivý odpor (při stejném obutí a jeho nahuštění), pak by měl model s koly 28/28″ jet lépe, než stroj s koly 28/20 palců. A tak to také (u srovnatelných koloběžek) je. Ale… jak už to bývá, nečekejte radikální zlepšení. Nemám to nijak exaktně změřené, ale odhadem se jedná o jednotky procent. Lepší proto bude příklad:

Pojedete-li trasu, na níž se budou střídat menší či větší kopce, zejména v prudkých stoupáních pravděpodobně rozdíl nepoznáte, a lehčí jezdci dokonce mohou preferovat koloběžku s menším zadním kolem (viz dále o dynamickém zatížení zadního kola). Změna však nastává, jakmile se sklon cesty narovná. Zde už se jasně projeví výhoda obou velkých kol – koloběžka jde snáze do odrazu a déle si udržuje rychlost (setrvačnost). Znovu opakuji, není to velké zlepšení, ale poznat to přesto je citelně. A platí to i do pozvolného stoupání. No a když se rovina změní ve „skopec“, na koloběžce s koly 28/28″ najednou k vlastnímu překvapení zjišťujete, že se dolů pouštíte vyšší rychlostí než na o něco menším stroji. Ale k tomu až o kousek dále. Teď se ještě vrátím k jezdění „za svoje“.

Mibo Revoolution

Svůj podíl na lepší efektivnosti jízdy na stroji s oběma velkými koly má tedy menší valivý odpor kol. Ve hře je ale i další parametr – zatížení zadního kola při odrážení. A to zatížení jak statické, tak i dynamické. Statické zatížení, tedy hmotnost jezdce (případně ještě i nějaké té bagáže) lze vhodnou polohou koloběžkáře v podstatě přesně rozdělit mezi obě stejně velká kola, což je ideální stav. 

Určitě jste si ale všimli, že při odrazu se více zatěžuje zadní kolo. Čím silnější odraz, tím větší dynamická energie směřuje do zadního kola. Kdybychom měli k dispozici zpomalené video, zřetelně bychom viděli, jak se při odrazu plášť zadního kola stlačí. I bez složitého vysvětlování je myslím každému jasné, že vždy je lepší stlačovat kolo o větším průměru, jehož osa je navíc vzdálenější od těžiště jezdce – styčná plocha pláště je na delší páce (vidlici). Opět se jedná o procenta, možná jen zlomky procenta, ale zase je to při jízdě zřetelné i bez přesného měření. 

Prostor pro jezdce je luxusní i pro vyšší postavy
Kostka Racer Pro 28

Blíž k cyklosvětu

Dvě stejně velká kola mají také lepší jízdní vlastnosti. Koloběžka má dlouhý rozvor (delší než u silničních bicyklů se stejně velkými koly) – proto jsem také výše psal o „větší odvaze“ ve sjezdech. S větším rozvorem je zkrátka rychlá jízda jistější, a dlužno dodat, i bezpečnější. A rychlejší :-) Stejně velká kola – a již také zmíněné rovnoměrně rozložené těžiště – se pozitivně projevuje také při rychlejším, a opět i jistějším průjezdu zatáčkami. Na rozdíl od koloběžek s menším zadním kolem, nemá zadek tendence v zatáčkách „ustřelovat“ (byť samozřejmě záleží na správné technice jízdy).

Koloběžky s koly velikosti 28/28 palců vlastně jezdí na dvou předních kolech bicyklů. Stejný průměr a stejná šířka náboje umožňují v případě tuningu velký výběr nábojů, ráfků či celých kol, potažmo pak obutí. Cykloprůmysl, pro nějž je tato velikost kol běžná, nabízí velmi pestrou paletu de facto čehokoliv, takže velké koloběžky se s tím jednoduše svezou. I díky tomu začínají být v této třídě čím dál obvyklejší kotoučové brzdy. Můžeme si stokrát říkat, že jsou zbytečné, těžší a dražší, nicméně kdo je jednou vyzkoušel, k ráfkovým brzdám se už nejspíš nevrátí.

Yedoo Wolfer RS
Yedoo Wolfer RS

Není všechno zlato… 

Koloběžky se dvěma velkými koly jsou velkou výzvou pro konstruktéry a výrobce. U těchto modelů se ještě mnohem více projeví zásadní rozdíl koloběžek vůči jízdním kolům – otevřený rám. Skoro se mi však chce napsat, že je až s podivem, jak se v podstatě všichni výrobci s velmi dlouhým rámem výborně popasovali. Žádný model (z těch, které jsme na Přibližovadlech otestovali) nemá zásadní problém s průhybem rámu po zatížení, a pouze první verze MIBO Revoo poněkud zlobila ve zkrutu. Mimochodem, axiální tuhost je u velkých koloběžek minimálně stejně zásadní jako tuhost po zatížení. Kroutící se rám není nic, co byste chtěli ani v normálních, a už vůbec ne ve vysokých rychlostech jízdy. Nicméně jak už jsem napsal, velké koloběžky, které jsou v době vydání tohoto článku na trhu, s tuhostí obecně nemají zásadní problém.

Nicméně, že je to velké, je jaksi nepřehlédnutelné, a občas to může být i na obtíž. Vytočit se s takovou koloběžkou v bytě (každý nemá garáž) obnáší obouchané rohy zdí či nábytku, což ostatní členové domácnosti zpravidla nekvitují. Nastrojená koloběžka s koly 28/28″ na nosiči na tažnou kouli auta přečuhuje na obě strany, a obecně se hůř převáží jinak, než po vlastní ose. Na druhu stranu, když sundáte obě kola – což je práce na pár minut – přepravní velikost je rázem snesitelná.

Samotné velké zadní kolo může být u zvlášť energických jezdců trochu problémem pro jejich zadní partie těla :-) Při velmi dlouhém odrazu hrozí kontakt stehna či nedejbože orgánů bližších středu těla se zadním pláštěm. U každého modelu je to trochu jinak, ale je dobré o tom vědět. Nebo se přesvědčit na vlastní kůži. Doslova. Vlastní zkušenost má větší váhu :-)

Jezdíte-li v každém počasí, pravděpodobně budete řešit problém s klíčovým slovem – zadní blatník. Velké kolo = velký blatník = velké potíže. Vidle do toho opět háže otevřený rám, kdy zadní blatník lze uchytit pouze ve dvou bodech – u stupátka a na konci vidlice. Nevím o tom, že by se někomu podařilo uspokojivě vyřešit plně funkční, nejlépe celoobvodový blatník, který by se dříve či později neutřepal, nepraskl, nenamotal se do vidlice… Prostor pro experimenty všeho druhu je skoro neomezený a výhled na nějaké finální řešení v nedohlednu :-)

Mibo Tourist s Bolkem za řízením
Mibo Tourist s Bolkem za řízením

Váha není všechno

Jednoho důležitého parametru jsme se ještě nedotkli – hmotnosti velkých koloběžek s koly 28/28 palců. Logicky přemýšlející člověk si nutně řekne, že musí být vyšší, než u srovnatelných strojů s menším zadním kolem. Ano, je to tak. Tedy zachováme-li ono slovo „srovnatelný“. Protože leckterý špičkový model s koly 28/28″ také může být a je lehčí – než ne-srovnatelný model kategorie 28/20 palců.

My zůstaneme u srovnání srovnatelného. Nejrelevantnější bude vzít Yedoo Wolfer (28/20″) a Wolfer RS (28/28″). Podívejme se na hmotnosti v sériovém provedení tak, jak jsem je navážil při testech.

Yedoo Wolfer: 7,1 kg
Yedoo Wolfer RS: 7,6 kg

Rozdíl činí 0,5 kg čili pouhých 500 gramů. V neprospěch většího modelu, což jsme logicky očekávali. Větší zadní kolo je (o něco málo) těžší, delší a robustnější zadní vidlice i stupátko jakbysmet, krom toho je zde mohutnější hlavové složení. Hmotnost dost dobře stejná, neřkuli nižší být jednoduše nemůže. Otázka však zní: Je to špatně? Je to důvod, proč si takovou koloběžku nepořizovat? Sám za sebe říkám – ani v nejmenším. Stále jsme totiž na luxusní váze s hodnotou pod osm kilogramů v sériovém provedení. Kam se hrabou běžné turistické koloběžky s koly 28(26)/20 palců, atakující hranici deseti kilogramů (byť většinou jde o modely s ocelovým rámem)? Toto je štíhlá atletka s vyrýsovanými svaly bez jediného gramu nadbytečného tuku. Navíc se závodními ambicemi. Co jí dáte vy svými odrazy, to vám vrátí na rychlosti (nebo snadnosti) jízdy. Řešit půl kilogramu navíc, je v tomto případě jednoduše pošetilost.

Redakční poznámka: Dvojice Yedoo Wolfer byla zvolená jako modelový příklad. Výše uvedené, byť s nějakými rozdíly v absolutní hmotnosti, platí stejně pro jiné srovnatelné dvojice koloběžek s koly 28/20 vs. 28/28 palců.

Ani při velmi dlouhém odrazu byste neměli o zadní kolo zavadit „citlivými místy“
Kostka Racer Pro 28

Na vašem zvážení, dle našeho doporučení

Byť nějaké nevýhody mají všechny kategorie strojů se dvěma koly, spojenými stupátkem, přednosti modelů s koly 28/28″ jednoznačně převažují. Tedy pro ty uživatele, kteří jich využijí a umí využít. Samozřejmě, že existují také koloběžkáři, pro které je zkrátka vhodnější jiná kategorie. Neopovažoval bych se nazvat velké koloběžky se stejnými koly nějakým svatým grálem, bez nějž by byl někdo snad horším koloběžkářem. Ale pokud máte rádi svižnou jízdu s pocitem, že vám stroj pod vašima nohama dává maximum, stojí za to, o této kategorii uvažovat. Já ji můžu s čistým srdcem doporučit.


 

Přehled koloběžek s koly 28/28″ (a jeden /a půl/ výjimky 26/26″)

(Český trh k lednu 2023)

V úvodu jsem napsal, že této třídě koloběžek lze předvídat zajímavou budoucnost – a na tom si dovolím trvat. Nicméně v době vydání tohoto článku je sériově vyráběných modelů přece jenom méně, než například v kategorii velkých koloběžek s menším zadním kolem. Nechci s hrát na proroka, nevím, zdali se nabídka bude rozšiřovat či ne. Ale tiše doufám, že nějaké zajímavé kusy ještě přibudou. 

Dnes mají nejvýznamnější výrobci koloběžek obvykle po jednom kusu modelu s koly 28/28 palců, jediné MIBO nabízí hned čtyři typy v několika modifikacích, přičemž právě Mibu náleží ona výjimka s koly 26/26″.

Ještě jednou opakuji, v tomto přehledu jsou pouze silniční a trekové nebo univerzální koloběžky s oběma velkými koly. Terénní modely – které v této třídě také existují – najdete v samostatném článku o terénních koloběžkách. 

A nyní už se pojďme, hezky podle abecedy, podívat, co je k mání.


Kickbike Race Max 28

Finský Kickbike byl prvním výrobcem, který uvedl na trh první sériově vyráběnou koloběžku s koly 28/28 palců – Kickbike Race Max 28. Nevím to přesně, ale podle všeho to bylo v roce 2015. Protože o rok dříve na prvním Etapáku 2014, jezdil tvůrce a majitel Kickbiku Hannu Vierikko na oranžovém prototypu, přičemž v následujícím ročníku už na stupátku Kickbiku Race Max 28 stálo hned pět závodníků.

Kickbike Race Max 28
Kickbike Race Max 28

Kickbike Race Max 28 těží z ultratuhého, lehkého hliníkového rámu, typického mohutnou esovitě zahnutou křivkou hlavního rámového profilu – prostě „Bejk“, jak ho známe z ostatních modelů této značky. Výborné vlastnosti rámu jsou hlavním důvodem, proč si Kickbike Race Max 28 oblíbila velká část koloběžkářů-závodníků, ale… ti obvykle nejezdí na sériovém provedení. To totiž trpí ne příliš „rychlými“ komponentami. Sériovka je osazená obyčejnou hliníkovou přední vidlicí, stejně tak obyčejnými nijak lehkými koly, zkrátka všechny komponenty bez výjimky jsou úlitbou dobré cenovce. Dlužno však dodat, že Kickbike nabízí také možnost koupě samotného rámu, všechno ostatní si na něj tudíž můžete „navěsit“ podle svých preferencí (a rozpočtu).

Kickbike Race Max 28
Kickbike Race Max 28

Základní technické parametry a cena
Rozvor: 1 250 mm
Celková délka: 1 925 mm
Prostor pro jezdce: 680
Výška řídítek: max 905 mm
Hmotnost: 8,5 kg

Cena: 17 490 Kč
Pouze rám: 9 490 Kč
Zdroj: www.kolobezky-kickbike.cz

Recenze na Přibližovadlech zde


Kostka Racer Pro 28

Kostka – kolobka je výrobcem koloběžek s ocelovým rámem, a výjimku neudělal ani v případě své jediné dvacet osm osmadvacítky Kostka Racer Pro 28. Také Kostka experimentoval s modelem této třídy už v roce 2014 na zmíněném Etapáku 2014 (viz výše). Na prototypu jel tehdy rakouský závodník Guido Pfeiffermann, který ale kromě zdravotních problémů bojoval i se samotnou koloběžkou, která v té době trpěla snad všemi dětskými nemocemi, hlavně tedy špatnou tuhostí rámu. To vše je u sériového modelu z loňského roku minulostí. Kostkům se podařil husarský kousek – vyrábí oceláč s příkladně tuhým rámem, s velmi příjemnými jízdními vlastnostmi, který zároveň zachovává výbornou (celkovou) hmotnost 7,9 kg. (Což je mimochodem méně, než u hliníkového Kickbiku Race Max 28.)

Kostka Racer Pro 28
Kostka Racer Pro 28

Zvláštností koloběžky Kostka Racer Pro 28 je pevná zadní osa a speciální závodní řídítka – oboje z vlastní vývojové dílny i produkce této firmy. Ostatně Kostka si vyrábí i další komponenty, v tomto případě jsou to ještě náboje kol. Kromě standardně osazeného sériového modelu nabízí výrobce také volitelný tuning – od výměny představce, ložisek v nábojích až po celá kola.

* – 150 kg je nosnost rámu. Standardně dodávaná kola mají menší nosnost (max 120 kg pár), ** – Světlost/výška stupátka odpovídá 25mm plášťům Schwalbe One
* – 150 kg je nosnost rámu. Standardně dodávaná kola mají menší nosnost (max 120 kg pár), ** – Světlost/výška stupátka odpovídá 25mm plášťům Schwalbe One

Základní technické parametry a cena
Rozvor: 1 255 mm
Celková délka: 1 930 mm
Prostor pro jezdce: 680
Výška řídítek: 850–920 mm
Hmotnost: 7,9 kg

Cena: 24 990 Kč
Zdroj: www.kostkakolobezky.cz

Recenze na Přibližovadlech zde


MIBO

Jak už jsem napsal, MIBO, jako jediný výrobce, má v nabídce více než jeden model se dvěma velkými koly – a nejsou to třeba dva typy, ale hned čtyři modely v různých modifikacích. A právě MIBO je tou firmou, která jako jediná vyrábí kromě osmadvacítek také model Goodspeed se dvěma 26palcovými koly. U všech svých velkých koloběžek nabízí MIBO také možnost zakoupit si pouze rám.

MIBO Goodspeed/Goodspeed+

MIBO je, stejně jako Kostka – kolobka, výrobce strojů s ocelovými rámy, takže nejen GS – jak je MIBO Goodspeed zkráceně nazýváno – je zkrátka oceláč. Pro MIBO typické hranaté profily se nezapřou ani zde, stejně jako například poměrně dlouhé a úzké, vpředu se mírně pozvolna zvedající stupátko. Goodspeed si nehraje na závodní stroj – je to turistická koloběžka, obutá do pohodlných trekových plášťů. Zkrátka o něco víc, než běžné modely s koly 26/20″.

MIBO Goodspeed | Zdroj foto MIBO
MIBO Goodspeed | Zdroj foto MIBO

MIBO Goodspeed bylo původně navrženo jako koloběžka s véčkovými brzdami – a jako takovou je stále možné ji zakoupit –, nicméně MIBO nabízí také variantu s mechanickými kotoučovými brzdami, model Goodspeed+. To ostatně platí i pro další velké stroje této značky.

MIBO Goodspeed | Zdroj obr. MIBO
MIBO Goodspeed | Zdroj obr. MIBO

Základní technické parametry a ceny
Rozvor: 1 220 mm*
Celková délka: 1 865 mm*
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 1 010 mm*
Hmotnost: 10 kg*

* – údaj výrobce pro MIBO Goodspeed+

Ceny
MIBO Goodspeed: 14 800 Kč
MIBO Goodspeed+: 17 500 Kč
MIBO Goodspeed/Goodspeed+ pouze rám: 9 500 Kč
Zdroj: www.mibokolobezky.cz


MIBO Tourist/Tourist+

MIBO Tourist bylo tak trochu zjevením minulé sezóny. Proč? MIBO se rozhodlo uvést na trh model s koly 28/28″ v ceně běžné turistické koloběžky – a vznikl právě Tourist za „pultovku“ 12 500 Kč. Opět, jako v případě GS – a zde i podle svého názvu, se jedná o koloběžku turistické třídy s ocelovým rámem, která využívá výhod dvou velkých kol.

Mibo Tourist
Mibo Tourist

„Touristovi“ jakožto výletnímu modelu díky svému zaměření nechybí ani stojánek či příprava na bagáž na přední vidlici. Možná trochu nižší by mohla být světlost, i když vzhledem k univerzálnosti, kdy na tomto stroji nemáte žádný problém projet ani lehkým terénem, je oněch 50 mm zvolených vlastně vcelku rozumně.

Na jaře letošního roku by měl být i Tourist dostupný také ve verzi se znaménkem plus na konci – tedy jako model s kotoučovými brzdami.

Rozměry Mibo Tourist | *hmotnost vč. stojánku
Rozměry Mibo Tourist | *hmotnost vč. stojánku

Základní technické parametry a ceny
Rozvor: 1 240 mm*
Celková délka: 1 930 mm*
Prostor pro jezdce: 680 mm*
Výška řídítek: 900–950 mm*
Hmotnost: 10,5 kg (vč. stojánku)*

* – údaje pro MIBO Tourist (V-brzdy)

Ceny
MIBO Tourist: 12 500 Kč
MIBO Tourist+: 17 500 Kč
MIBO Tourist – pouze rám: 9 500 Kč
Zdroj: www.mibokolobezky.cz

Recenze na Přibližovadlech zde


MIBO Revoolution

Už u dvou koloběžek jsem zde zmínil závod Etapák, nastává čas, udělat to potřetí a naposledy. Chcete-li vidět, jak vypadalo první Revoo či Revůčko, jak se MIBO Revoolution běžně mezi koloběžkáři nazývá, mrkněte do fotogalerie v reportáži z Etapáku 2014. Ondra Koláček tehdy jel na prototypu, který měl podobně jako bicykl „štangli“ (byť tedy zhruba ve výši kolen) čili byla to koloběžka s uzavřeným rámem. Nemusím asi vysvětlovat, proč se tento koncept stal mrtvou vývojovou větví, aby jej hned v následujícím ročníku nahradilo první Revůčko v podobě, jak ho známe dodnes.

Mibo Revoolution

MIBO Revoolution je na rozdíl od GS a Touristu, koncipované jako ryze sportovní, nebo chcete-li závodní koloběžka. Nízká světlost a nášlap, velký prostor pro jezdce, nízko položené hlavové složení – zkrátka geometrie, navržená pro pořádný odraz. Zde už nastupuje do hry také karbon v podání přední vidlice, a lehká zapletená kola, takže i celková hmotnost tohoto oceláče jen těsně přesahuje 8 kg.

V současné době se Revoo vyrábí ve verzi EVO, v průběhu tohoto roku by měla být na trhu nová verze s pevnými osami a kotoučovými brzdami.

Mibo Revoolution (*hmotnost bez zadní brzdy)

Základní technické parametry a ceny
Rozvor: 1 235 mm
Celková délka: 1 905 mm
Prostor pro jezdce: 680 mm
Výška řídítek: 790 mm
Hmotnost: 8,15 kg*

* – údaj výrobce

Ceny
MIBO Revoolution EVO: 24 000 Kč
MIBO Revoolution EVO – pouze rám: 10 700 Kč

Zdroj: www.mibokolobezky.cz

Recenze na Přibližovadlech zde


MIBO Alltrack

Je-li MIBO Tourist základním, entry-level univerzálním modelem MIBA ve třídě koloběžek s koly 28/28 palců, pak MIBO Alltrack stojí na opačném konci – na špici. Už jen název Alltrack napovídá, že jde o stroj, určený nejen na silnici, ale i do horších jízdních podmínek – čemuž odpovídá například vyšší světlost či standardně obuté gravelové pláště.

MIBO Alltrack | Zdroj foto MIBO
MIBO Alltrack | Zdroj foto MIBO

Do vyšší třídy pak Alltrack řadí pevné 12mm osy, hydraulické kotoučové brzdy Sram a přední celokarbonová vidlice Trigon Disc, uložená v tapered hlavovém složení.

MIBO Alltrack | Zdroj obr. MIBO
MIBO Alltrack | Zdroj obr. MIBO

Základní technické parametry a ceny
Rozvor: 1 248 mm*
Celková délka: 1 955 mm*
Prostor pro jezdce: N/A
Výška řídítek: 980 mm*
Hmotnost: 9,9 kg*

* – údaj výrobce

Cena: 38 000 Kč
Zdroj: www.mibokolobezky.cz


Yedoo Wolfer RS

Když Yedoo v roce 2016 představilo první modely hliníkové řady Alloy Collection, způsobilo tím malou senzaci, a z firmy, do té doby známé nepříliš dobrými „trojtrubkovkami“, se rázem stal přední výrobce skvělých koloběžek. Na počátku ale model s koly 28/28 palců ještě v nabídce nebyl. Yedoo Wolfer RS přišel až s druhou generací „hliníkovek“ o pár let později. Nicméně čekání se vyplatilo. „eReSo“ je výborný stroj, se kterým můžete i v sériové výbavě klidně vyrazit na koloběžkové závody.

Yedoo Wolfer RS
Yedoo Wolfer RS

Jak název napovídá, Yedoo Wolfer RS vychází z „klasického“ Wolfra s koly 28/20″. Ostatně tuto dvojici jsem už zmiňoval také v úvodním textu k tomuto článku. Wolfra RS charakterizuje lehký, ale tuhý rám z protlačovaného hliníku, celokarbonová tapered přední vidlice, velmi slušná standardně dodávaná kola (v této třídě s nezvyklým kříženým výpletem), dvojité zadní patky, a lehce schizofrenní, byť plně funkční dvojice přední silniční a zadní V-brzdy. 

Díky dvojitým zadním patkám a dostatečnému prostoru ve vidlicích, lze jednoduše – po přezutí na jiné pláště – ze silniční žiletky jménem Yedoo Wolfer RS, udělat například gravelovou koloběžku. Nejnovější rámy Wolfra RS jsou již dodávané také s návarkem na třmen kotoučové brzdy, takže po výměně přední vidlice lze tento stroj osadit kotoučovkami.

Yedoo Wolfer RS
Yedoo Wolfer RS

Základní technické parametry a cena
Rozvor: 1 230 mm
Celková délka: 1 915 mm
Prostor pro jezdce: 655
Výška řídítek: 860–930 mm
Hmotnost: 7,6 kg

Cena: 17 990 Kč
Zdroj: www.yedoo.eu

Recenze na Přibližovadlech zde


 

 


A další…

Výše uvedený přehled koloběžek s koly 28/28″ (a jeden /a půl/ výjimky 26/26″) představuje běžně dostupné modely na trhu. Na Přibližovadlech jsme psali také o silničním stroji značky Doxtor F301, nicméně výrobce jej nemá na svém webu, tudíž jsem ho do přehledu nezařadil. Více o této „Doxtorce“ čtěte zde.

V této třídě koloběžek lze samozřejmě také pořídit špičkové karbonové závodní stroje, vyráběné na zakázku. Čtete-li Přibližovadla pravidelně, víte, že „za humny“, na Slovensku, máme Dušana Demoviče, který tvoří nádherné karbonové koloběžky – viz „nekonečný“ seriál Karbonová sága Dušana Demoviče). Klasikou je také například mezi závodníky známý model PG z garážovky holanďana Pieta Groenevelda, a nesmíme zapomenout na české stroje značky IDEA Strnadel. To všechno už je ale nejvyšší třída, v níž samozřejmě také pořizovací ceny jsou trochu jinde. Ale protože do vaší peněženky já nevidím (a vidět ani nechci), pro pořádek zde na závěr uvádím i tyto možnosti. 

Takže pokud ještě některou z krásných velkých koloběžek se stejnými koly ještě nemáte – a přemýšlíte o jejím pořízení –, můžu vám jen popřát… dobře vyberte :-)

Sdílej:

4 komentáře

  1. Super shrnutí, trošku mi tam chybí zmínka o koloběžkách „štěrkoletech“ z Brandýsa jako jsou Kickbike Renegade (28×28) nebo Stingray (28×227,5), není to sice „tovární“ výroba ale zmínku by si zasloužily. Aspoň v „A další….“ Také sem patří doxtorka Treking F429. Pak by to bylo asi komplet.

    1. Do tohoto článku jsem chtěl dát – a taky dal – pouze ony „tovární“ modely, prostě sériovky. Produkce z Brandýsa už do jisté míry spadá do „tuningu“ nebo přesněji do zakázkové výroby. Tím netvrdím, že by se mi snad nelíbila – naopak. Ale je to námět na jiný článek. Který nemůžu vyloučit :-)

      1. Rozumím, ale zmínku by si zasloužili :-), když už tam píšeš o té možnosti koupě jen rámu a vlastní stavbě. U těch karbonovek – taky je to stavba.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *