Aktualizace – březen 2019
Původně jsem zamýšlel přepsané části v textu ponechat přeškrtnuté, nicméně došel jsem k názoru, že by to byl mírný chaos, a ocenili by to snad jen ti, kteří už tento článek v původním znění četli. Ne, že bych jich tedy bylo málo. Ke dni zveřejnění této aktualizace má článek více než 50 000 shlédnutí, což je – alespoň si tedy myslím – u takto minoritně zaměřeného webu psaného v taktéž minoritním jazyce, docela hodně. Já bych ale raději, aby si jej přečetli hlavně noví zájemci o koloběh, takže jsem od této myšlenky upustil. Části textu, které jsou aktualizované nebo nové jsou tudíž jednoduše označené jako aktualizace.
Na úplný závěr jsem pak ještě doplnil seznam souvisejících článků, čili materiálu, který by se vám mohl také hodit k samostudiu ještě před tím než stoupnete na své první stupátko. Ale myslím, že některé články si rádi přečtou i pokročilejší trhači nohou. Tak do toho!
Prolog
O tomto či podobném tématu jsem samozřejmě věděl už dávno. Podvědomě jsem se mu ale bránil – říkal jsem si:
„Vždyť tohle všechno naši čtenáři ví, to jsou zkušení matadoři koloběhu, to nemají zapotřebí, ještě by mi nadávali proč z nich dělám hlupáky…“
S neustále se zvyšující čteností Přibližovadel jsem si ale začal uvědomovat, že všichni jaksi nemohou být dostatečně ošlehaní tisícovkami kilometrů najetých na koloběžkách. V tom počtu čtenářů se chtě-nechtě začátečníci musí vyskytovat. Korunu tomuto uvažovaní nasadilo čtení diskuzí na Facebooku (všichni víme, v jaké skupině), kde se ty stejné začátečnické dotazy neustále opakují dokola.
Aktualizace březen 2019
Takže dobře, jde se dělat osvěta! Tento článek je takříkajíc obecný a já počítám s tím, že není ukončený. Budete-li mít smysluplné náměty na jeho doplnění, rád je uvítám – a rád je do článku doplním – samozřejmě i s uvedením autora námětu.
Opakuji – kdyby se vám náhodou nechtělo číst tenhle traktát celý – na jeho konci najdete seznam souvisejících článků, které se na rozdíl od tohoto víceméně obecného pojednání, věnují konkrétním tématům. Různým kategoriím koloběžek, tipům jak správně jezdit, a další problematice. Předpokládám, že další články budou přibývat, takže nám, prosím, zachovejte přízeň.
Nyní tedy začínáme oblíbenými mýty a fámami… A milé děti! Když nebudete dobře poslouchat, dopadnete jako před lety autor tohoto článku, který všechny následující rady poctivě vyzkoušel na vlastní kůži (i na příčně pruhované svalovině vlastního těla).
Po silnici i do terénu
Možná snad 70–80 % lidí, kteří si chtějí koupit novou – zpravidla první – koloběžku, má požadavek asi tohoto znění:
Na koloběžce nechci jezdit jen po silnici nebo prostě po asfaltu, ale také v terénu, na polních cestách, v lese. Asi by proto měla mít zvýšené stupátko, že?
A ti největší drsoňové ještě dodají:
Určitě by proto měla být koloběžka také odpružená (aspoň přední vidlice) a měla mít široké terénní pláště s hrubým vzorkem!
Dobře, domluvme se, že teď na všechno zapomenete a zkusíte si přečíst následující text:
Možná to pro vás bude překvapení, ale prozradím vám tajemství: vy do žádného terénu nakonec stejně jezdit nebudete. A když ano, tak se bude jednat jen o krátké „terénní vložky“ na výletě, jehož trasa se jinak bude pohybovat z 99 % po silnici. Drtivá většina koloběžců-noviců totiž velmi brzy zjistí, že jezdění terénem na koloběžce se výrazně liší od jezdění například na kole. Oproti asfaltu je to velmi namáhavé, mnohdy je lepší stroj tlačit nežli se snažit jet rychlostí pomalejší než chůze, zkrátka bolí to. Mrkněte se třeba na reportáž ze závodu Kokros (byť uznávám, že jde o menší extrém).
Ale pozor – řeč dosud byla o skutečném terénu. Pokud zrovna neprší týden v kuse a není všude bahna po kolena, nelze běžné zpevněné lesní a polní cesty považovat za terén. Nehledě k tomu, že novodobí lesáci a „jézéďáci“ už jsou tak rozmazlení, že svoje přístupové komunikace mnohdy vyasfaltují. Takové cesty (nejen ty vyasfaltované tedy) jsou sjízdné na de facto jakékoliv koloběžce bez toho, abyste museli mít odpružení a traktorové obutí. Pokud to moc „drncá“, stačí lehce upustit tlak v pláštích a jede se dál. Znovu opakuji – zapomeňte na úpravy pro terén – nebudete je velmi pravděpodobně potřebovat. Toto rozhodnutí pak tisíckrát doceníte při „normálním“ koloběhání na silnici nebo jiné kvalitní komunikaci.
Poznámka: Na koloběžkách se samozřejmě jezdí i ve středním nebo i ve velmi těžkém terénu, který na běžném stroji nemáte šanci projet. V tom případě ale jde o koloběžky k tomuto účelu patřičně konstruované. Ani ty však nejsou univerzální – „nejterénnější“ speciály jsou určené v podstatě jen na sjezdy. Nezkoušejte se na nich odrážet na asfaltu…
Skládací zaříkávadlo
Aktualizace březen 2019
„Nejraději bych si pořídil(a) skládací koloběžku, abych ji mohl(a) snadno převážet v autě. Také s ní chci jezdit vlakem bez poplatku za spoluzavazadlo.“
Tato část článku je asi nejvíce aktualizovaná–změněná oproti první verzi z roku 2015. Ano, na skládací koloběžky jsem změnil názor. Můj původní vztah k nim, jenž jsem poněkud alibisticky nazýval slovem ambivalentní, se proměnil v jednoznačné přijetí skládacích koloběžek. Podrobněji o tom píšu v článku Skládací koloběžky – všechno, co jste o nich chtěli vědět – 1. část.
Skládací koloběžky – a myslím tím „pořádné“ či chcete-li „dospělé“ skládačky, nikoliv hliníkové stroje s více či méně malými polyuretanovými kolečky – navíc za ty čtyři roky učinily výrazný pokrok. Nabídka na trhu se mnohonásobně rozšířila jak co do počtu značek a modelů, ale také co do velikostí. Zatímco dříve byla synonymem pro skládačku malá koloběžka, dnes si již můžete pořídit střední, ale i velké skládací koloběžky (s koly 26/20 palců). Nyní si můžete říci: „Cože? Velké skládací koloběžky? Co je to za nesmysl?“ Omyl! Právě velké modely dávají skládání koloběžek ten správný smysl :-) Ale vážně, čtěte ve stejném článku zde.
Protože jsem skládacím koloběžkám věnoval velký samostatný prostor ve dvojdílném článku, nyní tuto část zakončím jen prostým konstatováním: Skládací koloběžky, o nichž tento článek pojednává představují plnohodnotné stroje, které se od svých pevných bratří liší de facto jen možností složení. Mají stejné nebo minimálně skoro stejné jízdní vlastnosti nebo naopak třeba stejně dobře brzdí jako jejich pevné verze. Poskytují vše dobré z pevného světa, k tomu navíc oplývají lepší skladností. A to je super, ne?
A ve vlaku…
Byly časy – přesněji před rokem 2014 – kdy stačilo mít jakýkoliv stroj skládací a ve vlaku jste měli přepravu zdarma. To už, pokud mám tedy správné informace, neplatí. Nechcete-li, aby vaše složená koloběžka nebyla deklarována jako spoluzavazadlo (za které se připlácí), nesmí překročit ani jeden z rozměrů 90 × 60 × 40 cm. Výjimkou je – cituji z přepravního řádu ČD: „Malá skládací nebo dětská koloběžka s koly menšími, než jsou u jízdního kola, nejvýše 12 palců“.
Do zmíněných rozměrů byste se mohli s mírně odřenýma ušima vejít se dvěma koloběžkami od Kostky – Rebel Fold (G5) a Rubik 4. I tak ale doporučuji mít stroj v přepravním vaku, protože kromě toho, že ani sebe ani nikoho jiného neušpiníte, zároveň nebudete provokovat snaživého štiplístka. Kdo ví, co máte v tom futrálu? Kytaru? Kulomet?
Vrátím-li se k citaci přepravního řádu Českých drah, pak je samozřejmě otázkou, co přesně odpovídá popisu „malá skládací“, nicméně v praxi je ověřeno, že nejvíce záleží na tom kterém soudruhu průvodčím. My jezdíme často vlakem s Friendem nebo (dříve) s Kostkou Rebel (nebo obojím), a byť přední nebo obě 16palcová kola by měla znamenat platbu za spoluzavazadlo, neplatili jsme ani nepamatuji. Doufám, že jsem to právě nezakřikl…
Než abych pořád škrtal(a) o zem, raději si pořídím koloběžku s vyšším stupátkem
Hrubá chyba! Jízda na koloběžce má dva základní aspekty: odrážení a dřepování. Abyste se mohli jednou nohou odrazit, musíte nutně druhou nohou stojící na stupátku podřepnout. Není třeba mít diplom z Harvardu, abyste si spočítali, že čím vyšší je stupátko, tím větší dřepy musíte při odrazu udělat. A čím větší dřepy budete dělat, tím více vás bude stojná noha bolet. Můžete si být jisti, že i rozdíl pouhého jednoho centimetru poznáte. Samozřejmě ne po 500 metrech jízdy, ale po pěti, deseti a více kilometrech.
Jako bych teď slyšel vaše hlasy:
No jo, ale když budu mít koloběžku s malou světlostí, tak budu všude drhnout! A navíc budu mít zespoda odřené stupátko…
Nebudete všude drhnout, budete-li koukat, kudy jedete. A v případě nebezpečí kontaktu s vozovkou svůj stroj lehce přizvednete. Ano, jde to i za jízdy, nic na tom není. Majitelé menších koloběžek se pak určitě velmi brzy naučí malé nerovnosti rovnou přeskakovat. A seskakovat. Třeba obrubníky chodníků a podobně. Když už se vám stane, že zadrhnete – což se vám určitě stane – neshánějte hned pikslu s barvou, abyste odřeniny na spodku rámu zaretušovali. Odřený spodek stupátka, to je pravá a nefalšovaná koloběžková patina, která k tomu prostě patří. Potkáte-li někoho, kdo má spodek koloběžky panensky čistý a neposkvrněný, pak je to buď majitel úplně nového stroje, nebo prostě a jednoduše skoro nejezdí.
Pokud bych měl vyjádřit jakousi optimální světlost exaktně, pak optimální hodnota u koloběžky pro „normálního hobbíka“ je cca 5 cm. S takovým strojem můžete jezdit kromě hladkého asfaltu také po kočičích hlavách, ale i po zpevněných lesních a polních cestách. Zpevněním v tomto případě myslím i suchý tvrdý hliněný povrch. Budete-li skutečně jezdit převážně a často v horším terénu, stojí za to uvažovat o vyšším stroji – viz výše pojednání o silnici a terénu.
Na závěr této úvahy ještě drobné doplnění: Doposud byla řeč o světlosti, tedy volném prostoru pod stupátkem, který se mimochodem po zatížení jezdcem v závislosti na jeho hmotnosti a tlaku v pláštích ještě o několik milimetrů zmenší. Onen jezdec či jezdkyně však stojí na horní straně stupátka, které má „nějakou“ konstrukční výšku nebo chcete-li tloušťku. Obvykle to u kvalitních koloběžek bývá kolem 30–35 mm. Takže jen abyste věděli, že nebudete dřepovat z výšky 5 cm, ale většinou 8 cm minimálně. Vážně ještě pořád chcete dělat co největší dřepy?
Není to stupátko nějaké malé? Vejdou se mi tam obě nohy? A proč je to tak úzké?
Jak vidno, u stupátka ještě chvíli zůstaneme. Ostatně je to jedna z nejdůležitějších součástí koloběžky, tak se není čemu divit. Začneme délkou. Dost možná jste na koloběžce ještě nikdy nejezdili, nevadí, zkuste chvíli pozorovat koloběžkáře v jízdě. Co je charakteristické pro „dupajícího“ jezdce? Ano – na stupátku stojí vždy jen jednou nohou! Obě nohy na něj vměstnává jen ve sjezdech, čili v rychlostech řekněme nad cca 25 km/h, při kterých se už běžný kolobrndař nestíhá odrážet. Nedělal jsem žádný vědecký průzkum, ale troufám si odhadnout, že v našich krajích se průměrně cca 75–85 % trasy jízdy odrážíte – čili stojíte na stupátku jednou nohou – zbytek se pak vezete zadarmo s oběma nohama na „plošince“. Z toho důvodu je zbytečné, aby stupátko bylo dlouhé třeba 70 cm. Já tvrdím, že bohatě stačí délka asi 1,3 pětačtyřicítky. Pětačtyřicítkou pak nemyslím pistoli ráže .45, nýbrž prachobyčejnou tenisku velikosti 45. Ta měří kolem 30 cm, takže 1,3 pětačtyřicítky rovná se cca 40 cm. Bohatě to stačí, můžete mi věřit.
A proč vlastně prosazuji relativně krátké stupátko? Vy jste říkali, že nechcete drhnout, že ano? A čím delší „podvozek“, tím je nebezpečí drhnutí větší. Dlouhé stupátko také znamená větší průhyb rámu a tím i riziko nechtěné pružnosti. Podívejte se, jak úsporně mají stupátko řešené finské Kickbiky. A jsou to nejpevnější rámy na světě, de facto bez průhybu…
Ještě k šířce nášlapné plochy. Když onu pětačtyřicítku tenisku změřím pro změnu na šířku, dostanu se na nějakých 10–11 cm. Stupátko této šířky tedy musí úplně stačit. Ve hře je totiž opět také geometrie a jízdní vlastnosti. Koloběžka je jednostopé přibližovadlo a pokud se na něm stojí, je ideální být pokud možno co nejpřesněji uprostřed. Jakmile si stoupnete k okraji stupátka, aniž byste si to možná uvědomovali, „strháváte“ si řízení na stranu. A čím širší nášlapná plocha je, tím více vám umožní stát mimo osu jízdy. Kromě toho také dochází k malému zkrutu – lidově řečeno rám jde „do vrtule“. A to není dobře… Takže poslední argument: Když už i největší evropský výrobce Koloběžek Kostka opustil paradigma širokého stupátka, tak na tom něco být musí, co říkáte?
„A ty při tom ohneš svůj hřbet!“
Aktualizace březen 2019
Replika z Mrazíka se hodí k uvedení častého dotazu koloběžkou nepolíbených človíčků:
A vážně z toho nebolí záda? Ste u toho nějakej ohnutej…
Ano, jsem ohnutej, protože ve vzpřímeném postoji se neumím dobře odrazit (netvrdím však, že to nejde). Ale pojďme k meritu věci – záda na koloběžce nebolí a neznám nikoho, kdo by si na bolesti zad stěžoval. Naopak. Dám příklad: Pravidelní čtenáři Přibližovadel ví, že jsem jezdil také na jednokolce. Po intenzivním tréninku na jednokolce záda bolí – jednokolka jim dá slušně zabrat. Ne, nechodil jsem na masáž ani nejedl Brufen po hrstech. Jel si dát pár desítek kilometrů na koloběžce, jelikož vím, že právě koloběžkováním si záda krásně protáhnu a napravím bolístku. Dvacet kilometrů a byl jsem zase jako junák.
Ale pozor! Jezdit se dá i vzpřímeně – viz následující část článku.
Jak vysoko vlastně mají být řídítka?
Aktualizace březen 2019
Jasně položená otázka, jasná odpověď. Ale… Než vyslovím svoje doporučení, musím podotknout, že výška řídítek (stejně jako jejich šířka či tvar) je silně individuální parametr. Někomu vyhovuje vzpřímený postoj, jiný se do odrazu rád přikrčí. Záleží samozřejmě také na druhu jezdění a délce trasy. Těžko chtít po někom, kdo se rozhodl ujet 250 km na jeden zátah, aby tuto trasu jel sehnutý s řídítky nízko, to není úplně nejlepší nápad. Nicméně tento článek je pro začátečníky, základní radu tedy podám.
Podle většiny koloběžkové – dlužno dodat, že starší – „literatury“ by horní hrana řídítek čili gripy měly být ve výšce zaťaté pěsti koloběžkáře stojícího na zemi s rukou podél těla. To ale platilo v dobách, kdy přední kolo mělo maximálně 16 palců. Dnes běžně – a více – jezdíme na strojích s předním kolem od 20 do 28 palců. A pro ně tato poučka neplatí. Ve výšce zaťaté pěsti je u velkých strojů mnohdy teprve horní miska hlavového složení, nad níž teprve následuje představec a řídítka. Tudíž řídítka jsou vždy výš.
Nicméně i kdybyste vlastnili malou koloběžku a měli výšku řídítek zarovnanou s onou zaťatou pěstí, pak se budete lehce hrbit. Jak jsem psal výše, není to nic, co by vám snad mohlo uškodit, přesto však začátečníkům doporučuji nejprve řídítka oproti uvedené poučce o 2–3 cm zvednout. Pokud postupně zjistíte, že by vám vyhovoval spíše nižší úchop, dát řízení dolů je otázkou pár minut. To ostatně platí obecně pro každou koloběžku.
Majitelům strojů s hlavovým složením typu a-head ještě doporučuji – neřežte hned „komín“. Dobrý výrobce ponechává hlavovou trubku vidlice delší, aby dal prostor uživateli k vlastnímu nastavení výšky. Pokud řídítka snížíte, trubka vysunutá nad představec se obvykle uřeže. Patříte-li mezi novice koloběhu, nechte toto rozhodnutí uzrát až po nějakých 300–500 kilometrech, až budete s jistotou vědět, jaká výška vám skutečně vyhovuje. Do té doby můžete klidně nechat vypodložkovaný „komín“ čouhat nahoru nad představec.
Už jsem zmínil informaci o tom, že výška řídítek je individuální záležitost. K této problematice mi dovolte napsat jeden mikropříběh z mého koloběžkového života.
Začínal jsem na K-biku K5, u nějž jsem byl se svou výškou 186 cm sehnutý docela dost. Zvykl jsem si a vyhovovalo mi to. Nízká řídítka jsem tedy preferoval i u dalších strojů – a to i u větších koloběžek. Ale jak šel čas… no dobře, nejsem už žádný junior, hrdě se hlásím k tomu, že už jsem praotcem čili dědou. Zkrátka a dobře, z nízkého úchopu mně začaly bolesti. Ne však zad, ale za krkem. Nikoliv tedy bederní, ale krční páteře. Takže řídítka šla výš a výš… až jsem najednou jezdil – a jezdím stále – ve skoro vzpřímeném postoji. Jde to. Musíte sice změnit způsob odrazu, jít do toho více stehny, ale není to žádný neřešitelný problém.
Ostatně povídat by mohli borci, kteří v roce 2013 na koloběžkách ujeli trasu Tour de France (viz naše články) a následně o čtyři roky později také Giro d’Italia. Obě tratě bratru po 3 500 km. Ve vzpřímeném postoji s řídítky à la paní radová…
Ale aby to nevypadalo, že vysokým řídítkům straním. Na loňském koloběžkovém Mistrovství světa v Nizozemsku našim borcům – kteří, pokud jste to nevěděli, patří do světové elity – nepříjemně zatápěli Holanďané se svými stroji s velmi nízko položeným řízením. Aby se mohli do odrazu co nejvíce položit.
Takže znovu a naposledy: výška řídítek (stejně jako jejich šířka či tvar) je silně individuální parametr. U kterého mimo jiné také záleží na tom, k čemu váš stroj využíváte, jak dlouhé trasy jezdíte, po jakém povrchu (například ryze terénní koloběžka bude mít také vyšší řídítka) a tak dále a tak dále.
Je lepší velké přední kolo nebo stačí malé?
Malým kolem se díře lépe vyhnete, velkým ji lépe přejedete…
Je lepší mít vzadu velké kolo, respektive stejně velké jako přední?
Je pravda, že dříve bylo standardem větší přední a menší zadní kolo. V současné době se ale mnohem více prosazují stroje se stejně velkými koly (mimo 12 + 12″ – ty zde byly odpradávna), ať už jsou to malé koloběžky s koly 16 + 16 palců, 20 + 20 palců nebo závodní stroje 28 + 28″.
Shodný průměr kol má poměrně velký vliv na jízdní vlastnosti. Zadní část koloběžky díky tomu lépe sedí na vozovce, a nejvíce to poznáte v zatáčkách, kdy malá zadní kolečka mají tendenci „ustřelovat“ a poslat vás do smyku. Čím větší kolo, tím je i delší celková stavba koloběžky, což znamená lepší celkovou stabilitu. To vše platí hlavně pro rychlou sportovní jízdu. Stejně velká kola mají ale výhodu také pro ty, kteří se jen tak loudají a kochají se krásami kraje. Díky shodné velikosti totiž stačí vozit jen jednu náhradní duši pro případ defektu.
Oba dotazy a odpovědi ohledně velikosti kol nám zaslal Vašek Jun. Děkujeme!
Jsou obecně větší kola lepší než malá?
Aktualizace březen 2019
Pokud z jakéhokoliv důvodu neřešíte celkovou velikost koloběžky, lze říci, že větší kola jsou obecně lepší než malá. Proč? Díky jejich menšímu valivému odporu. Přímo vědecký výklad této problematiky najdete – kromě spousty dalších užitečných informací – v koloběžkové disertačce Honzy „Fido“ Horáka. Zde na Přibližovadlech.
Ubrzdím to?
Když zabrousím do oblasti bicyklů, pak tři čtvrtě lidí této republiky jezdí na bajcích neboli horských kolech. O tom, že půlka z nich nikdy v terénu nejela, se nyní bavit nechci, i když to tak je. Řeč bude o víceméně standardním komponentovém osazení bajků, kterému patří kotoučové brzdy. Není se tedy čemu divit, že si je žádáte i na svojí vysněné koloběžce…
Pravda je ale taková, že kolobrndu ubrzdíte s běžnými V-brzdami naprosto v pohodě, i když vážíte metrák (i něco přes). Tedy při takříkajíc běžném užívání. Pokud se chystáte pravidelně sjíždět alpské průsmyky, stojí za to o „kotoučích“ uvažovat – V-brzdy při dlouhodobém použití přehřívají ráfky a vzhledem k tomu může dojít k explozi duše (v praxi k tomu dochází jednou za uherský rok, a to zpravidla jen u strojů s malými koly /12″ či 16″/). Opodstatnění kotoučovek je také u terénních koloběžek, u nichž má tento druh brzd jednu zásadní výhodu oproti Véčkům – nezanášejí se bahnem. Běžný koloběžec se ale skutečně bez kotoučovek obejde. Jen perlička na závěr – závodní elita používá Véčka nebo silniční ráfkové brzdy, vlastně brzdu jednu jedinou – na předním kole. A můžete si být jisti, že tihle lidi pomalu nejezdí.
Cena až na prvním místě
Aktualizace březen 2019
Spousta lidí, kteří nikdy na koloběžce nejezdili, nebo si to už z dětství dostatečně nevybavují, uvažuje asi takto:
„Nejprve si koupím levnou koloběžku za 1 500 až 2 000 Kč, a když mě to „chytí“, pořídím si pořádnej stroj.“
Ano, tahle idea není nepochopitelná a do značné míry se s ní dá souhlasit. Nicméně skýtá v sobě jedno nebezpečí. Osobně jsem přesvědčen, že nákup levné koloběžky s prapodivnou geometrií, vysokým stupátkem a nevhodnými lacinými komponentami minimálně 50 % potenciálních vážných zájemců o koloběh od tohoto druhu přibližování spíše odradí, než aby je donutil pořídit si lepší stroj. A platí to hlavně u dětí, které prostě dlouho nebaví dělat dřepy do poloviny výšky lýtka. Že pak leží „koloběžka“ zaprášená v kočárkárně, jejich chyba není. Lidé mají bohužel tendenci zobecňovat, takže narazí-li na jednu blbou koloběžku, může se stát, že si takto zařadí i všechny ostatní…
Proto každému zájemci doporučuji jako nejmenší cenu hodnotu kolem 4 000 spíše 5 000 Kč. Zcela upřímně – ani tak nebudete mít mnoho modelů na výběr…
Dobrá rada na závěr této části: Jste-li koloběžkou nepolíbení, nekupujte naslepo na e-shopu či jinde, ale nejprve si váš vysněný nebo jemu podobný stroj vyzkoušejte. Kde? V půjčovně koloběžek, která se alespoň ve větších městech vždycky najde. Ostatně i v solidním krámě vás nechají svést. A když ne, jděte jinam – nechcete přece kupovat zajíce v pytli.
Masochismus koloběžný
Aktualizace březen 2019
Zůstaňme ještě u ceny. Na světě existuje nemálo jedinců, kteří se rozhodli, že v rámci šetření vlastní kasičky budou raději fyzicky trpět. Patrně jim to dělá dobře. Tvrdí zhruba toto:
„Mně nevadí, že levná koloběžka má nekvalitní komponenty, že špatně jede a už vůbec mi nevadí, že je těžká. Sám mám minimálně XY kg navíc a tak mě vůbec neštve, že se na ní nadřu jako mezek. Aspoň rychleji zhubnu!“
Přátelé, to není masochismus, to je doporučení do ordinace doktora Chocholouška. Zapomeňte na koloběžku, i ta nejlevnější je pro vás zbytečná investice. Kupte si tři metry pořádného lana, a v kovošrotu si sežeňte kus kolejnice (1 metr váží 50–60 kg). Za láhev poctivého Tuzemáku z Božkova vám ji dělníci uřežou na požadovanou délku a u posledního panáka na konci vypálí otvor. Do něj navažte jeden konec provazu, druhý si zasukujte kolem pasu a „běhejte“ kolem paneláku.
Kolik by měla taková „normální“ koloběžka vážit? Zde je malý tahák:
Malá koloběžka (kola od 12/12″ do 16/16″): max něco mezi 7–8 kg
Střední koloběžka (kola od 20/12″ do 20/20″): 8–10 kg
Velká koloběžka (kola od 26/16″ do 28/20″): max kolem 10 kg
Long vehicle (kola 26/26″ nebo 28/28″): víceméně stejně jako předchozí kategorie…
Nižší hmotnost nežli udaná, je samozřejmě vždy výhodou. Preferujete-li skládací koloběžky, přičtěte k uvedeným hmotnostem zhruba kilogram navíc – to kvůli skládacímu mechanismu, který je zde oproti pevným modelům navíc.
Levá, pravá, levá, pravá, levá, pravá…
Klasiku všech klasik, dotaz, který jednu skupinu zkušených koloběžkářů rozpaluje do běla, aby u druhé části vyvolal shovívavý úsměv typu „to je zase debil“, jsem si nechal na konec. Původně jsem ho sem ani nechtěl zařazovat, ale seznam mýtů a fám by byl bez největší perly neúplný. Už asi tušíte, o co jde:
Musí se u toho koloběžkování střídat nohy?
Musí. Přijdete na to sami velmi rychle. A pokud jste přesvědčeni, že se dokážete odrážet jen jednou nohou, pak vám garantuji, že na té druhé nedokážete dlouho stát. A o tom to je. Nikoliv o odrazné noze, nýbrž o stojné noze. Viz část o výšce stupátka…
Související články aneb články, které je taktéž dobré si přečíst
Malé (městské) koloběžky. Víme o nich vše. Jakou si vyberete?
Dětské koloběžky aneb rodičovské dilema
Skládací koloběžky – všechno, co jste o nich chtěli vědět – 1. část
Skládací koloběžky – všechno, co jste o nich chtěli vědět – 2. část
Střídáte nohy na koloběžce? Jestli ne, naučíme vás to!
Malá úvaha o velké tuhosti koloběžek
Prostor pro jezdce aneb geometrie stavby koloběžky z pohledu závodníka
Počteníčko, aneb koloběžková disertačka
237 komentáře
Navigace pro komentáře
Dobrý den,
rozhodla jsem se pořídit si kolobku se dvěma dvacetipalcovými koly. Mými favority jsou Kostka Twenty Max a Yedoo Dragstr. Bohužel nebudu mít před nákupem možnosti nějakého delšího zkoušení obou modelů, tak se ptám, zda již někdo z vás neřešil podobný problém – t.j. vyplatí se koupit dražšího, ale lehčího dragstra, nebo pro mě, jakožto spíše rekreační jezdce plánujícího využívat kolobku na přibližování po městě i občasné výlety po okolí (místo kola), naprosto dostačuje twentýna…
Díky všem za názory a rady
Mimochodem díky za super web :)
Pro akchak: škoda, že není možnost delšího vyzkoušení, za mne určitě vítězí Yedoo Dragstr.
Můj subjektivní názor: když zredukuji pro mne nejzásadnější vlastnosti této kolobky (mimo váhu, konstrukci, atd.), hliníková „yedoočka“ mají stupátka podobná těžším a nezničitelným Mibo, která oproti Kostkám preferuji (ale po úrazu mám problém s poponášením, zvažuji nyní výměnu právě za Yedoo ). Na relativně úzkém a dlouhém stupátku Yedoo se nejrychleji a nejsnáze „přetáčejí“ nohy, šetří to čas a pak i jízda člověka víc baví :-).
Názor „raději koupit levnější koloběžku“ atd. už mnoho koloběžců dovedl k brzké výměně.
Z této série Yedoo mám Friday, což je ideální městská a příměstská koloběžka a i když „pouze 16/16“, není to žádné zdržovátko. Kupodivu pláště v základní výbavě vyhovují na všech terénech, v každém počasí. A Yedoo mají i povedené stojánky. Popravdě od loňska zvažuji koupi velkého Yedoo, ještě váhám, které, protože „silničku“ mám (a kupodivu Kostku,je to prostě napříč značkami kus od kusu). Ideální by bylo cosi jako Yedoo ve verzi 28/28.
Kdybych neměla v držení více strojů, myslím, že Dragstr je ideální volba pro všechny možnosti využití a šla bych do něho. :-)
Děkuji moc :)
Ahojte všichni, ráda bych si pořídila koloběžku na cesty do práce, cca 5km tam a 5km zpátky městem, v obou směrech celkem prudký kopce. Stavbou těla se můžu rovnat statným chlapům, takže se trochu bojím, aby mi při 185cm výšky nebyla u běžných koloběžek krátká řidítka. Bohužel si tady v okolí nemám kde jednotlivé značky vyzkoušet, takže můj druhý problém je obava z toho, že si objednám něco, co mě spíš od ježdění odradí.
Měl by někdo „univerzální“ tip pro kritéria jako Vysoká postava, Nosnost aspoň metrák, Ne zbytečně mohutná/velká a Za málo peněz hodně muziky? :) Díky, H.
#151 – 20+20″ je dobrej formát. Kvůli pár drobnostem ( hmotnost, vratné nastavování výšky řídítek, provedení podlahy, opěrka paty) bych se přimluvil za Dragstra. Máte ho na spoustu let a za krátký čas zapomenete, že stál o 15 stovek víc.
Jo a zadní kolo bych měl zaručeně v horních čelistech vidlice.
Dobrý den, máte někdo zkušenosti s koloběžkami Olpran (nebo na základě svých zkušeností názor na ně)? Konkrétně se mi jedná o typ A5 (20″/20″) nebo A1 (16″/16″), ocelový rám, pro rekreační jízdu na cyklotrasách/silnici tak do 50 km. Je obecně vzato 16palcová koloběžka pro tento účel vhodná? Díky T.
Dobrý den, uvažuji o koupi koloběžky a chtěla bych se zeptat, co říkáte na koloběžky značky Crussis urban, jsou dobré nebo se poohlédnnout po jiných značkách? Děkuji Jana
Ahoj. Pro Terezu. Olpran nebrat už od prvního pohledu vysoké a těžké. Podíval bych se raději po nějaké kostce,mibu, nebo yeedo. Jinak můj názor je že 16″/16″,20″/16″,20″/20″,bohatě stačí.
A když už jsme u toho,chtěl bych se zeptat Petra Lindnera a samozřejmě i ostatních na názory ohledně velikosti kol. Dřív se jezdilo jen na malých koloběžkách a i když vývoj nezastavíš(což je dobře),tak nevím zda kromě závodníků a sportovců co najíždějí hromadu km má pro nás turisty coli většího než 20″/20″ smysl. Děkuji Radek.
#157 Olpran A5 nebrat. Stojná výška 11 cm, váha 10.5 kg, podlaha šílená.
#159 – Jsem amatér, na 20/20 mám najeto několik desítek tisíc. Od doby co mám 24/24, tak na dvacítkách už se mi nechce jezdit. Nedá se nic dělat – větší kolo líp jede.
#160-ahoj je jasné že 24″ pojede líp než 20″, ale 24″ je atyp. Šlo mě spíš třeba o porovnání 20″/20″ a26″/20 zda je ten rozdíl rychlosti a stability takový aby vyvážil větší rozměry,nutnost vozit na výlet dvoje duše a podobně.
Ahoj, já si chtěl taky původně koupit větší kolobku, ale na žádné co přesáhla 20×20 už jsem neměl úsměv od ucha k uchu a to je pro mě konečná. Původně jsem měl Twenty, teď už jezdím na Friendovi :)
Ahoj.S koloběhem začínám. Tedy – chystám se začít, neboť už půl roku řeším dilema. Crussis aktiv 4.4 nebo Yedoo dragstr? Teď jsem měla možnost Crussisku vyzkoušet, mně se zdála dobrá, jenže – tady se o ní vůbec nemluví – téměř jako by neexistovala. Tak nevím. O Dragstrovi je toho taky málo, možná proto, že to je mladá záležitost, ale Kiti ho doporučuje (ovšem oproti Kostce – tu já nechci, nějak mě prostě neoslovuje, i když jenom z omrknutí). Já se k Dragstrovi na vyzkoušení nedostanu. Abych se propracovala na silnici či cyklostezku musím, chcanechca, po více či méně zpevněných lesních a polních cestách. Obě kolobky mají v popisu, že to zvládnou. U Crussisky jsem si to již ověřila, jde to. Dragstr – netuším. Tak prosím jestli by mi někdo neporadil. Za toho půl roku jsem si již došetřila, tudíž cena nerozhoduje, na dlouhé silniční výlety nemám čas, takže u mně je to o každodenním protažení a odreagování se, počasí nepočasí. Měřím 164,váha – zatím držím 57 – ale…, věk 55. Díky moc a těším se na odpověď L.
Dobrý den, možná to sem trochu nezapadá, ale jak převážíte své koloběžky. Vybíráme nosič a nikde jsem zatím toto téma nenašla. Do každého asi taky kolobežka nepasuje. Máte někdo zkušenost?
Koloběžky vozím na nosiči pro jízdní kola, který se nasazuje na tažné zařízení automobilu. Ale pozor: Žlaby ve kterých stojí pneumatiky musí být v celé délce rovné. Jsou-li prohnuté, u jízních kol to nevadí, ale u koloběžek je to problém.
Díky za radu?
Pro LEA: jiný a obšírný ženský pohled na Dragstr z netu :
http://kolobezkaaja.cz/yedoo-dragstr/#more-2191
– určitě lze vznést podrobnější dotaz k terénům.
A za mne: míry, váha + věk OK, koloběh je ideální sport, u nás tu dupeme i o dost starší a obsažnější též v ostatních parametrech. A jen tak mimochodem, k bílé koloběžce bílé vlasy vypadají dost dobře…
Tak držím palce :-)
Pro Kiti: my se známe? to s bílými vlasy – trefa, ačkoli –
zatím prošedivělé, ale přírodní. A protože jsem ještě k tomu lesní člověk, nejspíš půjdu do zelené.
Jinak moc díky za odkaz – je rozhodnuto. A po těch terénech už nikde pátrat nebudu, prověřím to sama. A kde nepůjde jet, přehopkám to pěšky, případně s mojí budoucí lehkou, nebo lépe lehoučkou, věrnou a nerozlučnou kámoškou na zádech.
Pak dám vědět jak to zvládáme.
Zatím ahoj a ještě jednou dík L.
Dobrý den,chtěla jsem vyzkoušet koloběžku,ale bohužel v Děčíně žádná půjčovna není.Objednala jsem si tedy WORKER CITY 16 přední i zadní .Ujedu denně nebo obden max. 3km ve městě.Měřím 160 váha 60 Koloběžka došla,ale zdá se mi problém,že i na chodníku někdy jde těžko.Je smontovaná v odborném servise.Je potřeba více nafouknout kola? nebo je tato koloběžka nevhodná? Díky za odpověď Marcela
#169 – Na dálku těžko radit. Jednou jsem přestavěl rám jednoho číňana kvůli vysoké podlaze( https://priblizovadla.cz/zlate-ceske-ruce-aneb-jak-se-stavi-a-upravuji-kolobezky-v-domaci-dilne/). Proč o tom píšu: ten číňan prostě nejel. Znova jsem promazal a seřídil ložiska, nafouk kola na max. dovolený tlak, zkontroloval brzdy, ale pořád to nejelo. Dodnes nevím proč, ale domnívám se, že na vině byla z větší míry tvrdá konstrukce pneumatik. Zkrátka žlutý nebezpečí, jak o něm prorokovala Sibyla.
Mám dotaz, který se sem asi moc nehodí, jak se udržuje nášlap? Myslím tím ze spodu :) . Každý určitě někdy škrtne, tak jestli se to nějak ošetřuje, nějaká speciální barva nebo tak něco?? Máte někdo zkušenost? Díky
Škrtat co nejčastěji, aby ta odřená místa nestačila zreznout!
Škoda, že forum končí 14.6. 2017 já objevil teprve tedˇ fantastickou stinnou stezku kolem vody do Bílovic nad Svitavou. Doporučuji!
Rovněž teprve nedávno jsem objevil „Standbrett“ – plechové stupátko za 13€ pro dopravu dítka do školky, já je ale použivám pro dopravu ruksaku na koloběžce. K dostání u Decatlon. Bylo vyvinuto pro OXELO City, ale dá se přilepit i na kolobrndy.
Rovněž cyklistická helma se dá vylepśit blikajícím obojkem – asi 10 €.
Jsem fanatik na vše co má kolečka, kromě aut!
Žiji v zahraničí, kde školáci objevili kolobku jako ideální prostředek pro cestu do školy. Kolobku pro nákupy jsem už viděl, ale i v ČR je to ještě pole neorané
Hezký den všem koloběžkařům,
chtěla bych se zeptat na ne asi pro Vás ostatní příjemný dotaz, ale zkusím to.
Jsem takové křehké děvče (170cm/50kg) a chtěla bych si pořídit koloběžku na výlety po okolí města, i po městě. Asi žádný extra dlouhý trasy to nebudou, prostě normální výlety a kochání se, žádný závody.
No a teď to podstatné, můj rozpočet na to činí cca 4000 – 5000 kč. Je za tuto cenu možnost koupit něco použitelného? Děkuji moc za případnou ochotu odpovědět.
Vera: Za tyto peníze jedině K-bike http://www.kolobezka.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=1&zenid=sqs07rb4ssamnmqm70f1sjvkpsjn4di8
Děkuju za tip. Docela se mi líbí ten K-bike K 7, jen si říkám, jestli se na tom dá ujet třeba 20 kilometrovej úsek nějak v pohodě, jestli to není moc náročný, když to má menší kola a já jsem křehké stvoření :D. Na druhou stranu na cestování třeba po městě to bude asi ideál. Trošku přemýšlím mezí tím K7, nebo Kostka hill fun, cena už je skoro stejná. Ale zase bych chtěla co nejlehčí koloběžku no. Všechno má svá pro a proti :)
Kdysi jsem závodil na podomacku vyrobene kolobce s malimi koly,a jela perfektně,az neskutecne,pote co mi ji ukradli,jsem se rozhodl koupit modernejsi stroj a mam vyhlidnuty tento
http://www.mascoot.cz/
je sice cenove vysoko ,ale laka me seriditelnost vysky,jak budou vysledky dam vedet
Zdravim. Mate niekto skusenosti s Wilcox Tourer?
Vybavu ma dobru ide mi hlavne o realnu skusenost z pouzivania.
Ci ist do holej Kostky Tourer Fun alebo vybavenej Wilcox Tourer.?
Dakujem za skusenosti
Dobrý den,
zvažuji koupi koloběžky. Jsme rodina cyklistů, děti vedeme k cyklistice od malička a i když jsou oba kluci relativně malí (1,5 a 5 let), jsou zdatní jezdci a já při běžných procházkách, cestách na hřiště neustále běhám….běh nesnáším, proto uvažuji o koloběžce.
Nehodlám na koloběžce najíždět závratné kilometry, potřebuji ji na dohánění dětí a rychlý přesun školka práce….
Zaujala mě koloběžka Sedco hill, ale nikde o ní nemohu nic najít, nebo Wilcox 20/16 a pak koloběžka
Bizon. Můžete někdo prosím poradit?
Děkuji moc :-)
#178 + #179 – Koloběžky Sedco a Wilcox jsem viděl, na Wilcoxu jsem se i svez. Je to čínská výroba. Odbyt mají zajištěn kvůli nízké ceně. Kdybych byl postaven před rozhodnutí co koupit, tak budu dva měsíce o chlebu a vodě a pak si koupím nějakýho Kostku v modifikaci MAX, nebo Frienda od Nistlera, nebo Mibo Crazzy. Vůbec vám nezávidím. Pokud myslíte Bizona od Petra Kulišťáka, tak to je malá levná kolobka, ale dobrá a s komfortní stojnou výškou.
Navigace pro komentáře